Vad händer med huset när ena maken dör?

Hej.

Jag är gift. Jag och min make har 3 gemensamma barn, o min make har 2 barn sedan tidigare förhållande. Min make står som ägare för vårt hus. Vad gäller med huset vid min makes ev bortgång (särkullbarnen?) Behöver jag oxå stå som ägare till huset, för att inte behöva köpa ut särkullbarnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är en arvsrättslig samt familjerättslig fråga vilket innebär att bestämmelserna i Ärvdabalken och Äktenskapsbalken blir tillämplig.

Vad händer när din make dör?
När din make dör ska det ske en bodelning. I en bodelning ska värdet på all egendom som är giftorättsgods att räknas samman och sedan delas på hälften. Hälften av värdet av giftorättsgodset kommer att tillfalla dig och hälften din make (10 kap. 1 §, 11 kap. 1 § och 3 § ÄktB). Den delen som din make får kommer att vara din makes kvarlåtenskap som ska fördelas på din makes arvingar, de 5 barnen (2 kap. 1 § ÄB).

Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom. För att en egendom ska vara enskild egendom måste egendomen ha blivit det antigen via exempelvis testamentet eller äktenskapsförord. (7 kap. 1 och 2 § ÄktB).

Får barnen ut sitt arv direkt?
Den delen av kvarlåtenskapen som de tre gemensam barnen skulle fått kommer tillfalla dig med fri förfoganderätt. De gemensamma barnen får då vänta på efterarv. Medans särkullbarnen har rätt att få ut sin del av arvet direkt om barnen vill det (3 kap. 1 § ÄB). Du kommer därför behöva ge särkullbarnen sitt arv från sin förälder direkt.

Vad händer med huset?
Det framkommer inte i fall huset är enskild egendom eller inte. Om huset skulle vara giftorättsgods kommer huset att ingå i bodelningen. Jag antar här att det är det. Du kommer då att få halva husets värde i bodelningen och din make andra halvan av huset värde (10 kap. 1 § ÄktB). En del av huset värde kommer alltså att bli en del av din makes kvarlåtenskap som ska fördelas på din makes arvingar (2 kap. 1 § ÄB). Barnen har därför rätt till en del av husets värde i sin arvslott.

Huset kommer antagligen att tillfalla dig vid arvskiftet (lottläggningen), eftersom det kan antas att du bäst behöver huset, det krävs dock en ekonomisk kompensation för det eftersom du bara får halva värdet i bodelningen och barnen andra halvan i arv (11 kap. 8 § ÄktB och 23 kap. 1 och 3 § ÄB). Du kommer att behöva lösa ut särkullbarnen eftersom de har rätt till sitt arv direkt. Du kommer alltså behöva lösa ut särkullbarnens del av huset.

Om det skulle vara så att du inte har råd att köpa ut särkullbarnen så kommer du eventuellt att bli tvungen att sälja huset (eller annan egendom som är din) för att kunna lös ut särkullbarnen.

Skulle det bli annorlunda om du var ägare till huset också?
Om du även vore ägare på huset kommer utgången att bli detsamma om huset fortfarande är giftorättsgods. Du kommer fortfarande att få halv husets värde i din del av bodelningen och din make andra halvan av husets värde. Huset kommer troligtvis att tillfalla sig i arvskiftet men du kommer att behöva lösa ut särkullbarnens del.

Sammanfattning
Huset kommer troligtvis att tillfalla dig. Du kommer dock behöva lösa ut särkullbarnens del av arvet eftersom särkullbarnen har rätt att få sin arvslott direkt. Det kommer inte heller bli någon skillnad om du också står som ägare på huset, du kommer att behöva lösa ut särkullbarnen ändå.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare