FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/04/2018

Vad händer med hus vid dödsfall eller skilsmässa?

har varit gifta sedan 1985 min man äger huset vi bor i sedan1972. Vi har båda särkullbarn. Nu undrar jag vad som händer med huset vid dödsfall eller skilsmässa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Skilsmässa

Hur bodelning går till regleras i äktenskapsbalken (Äktb). När ett äktenskaps tar slut, ofta beroende på äktenskapsskillnad eller att en make avlider, sker en bodelning (9 kap 1 § Äktb). I en bodelning ska allt giftorättsgods delas lika. Vad som händer med huset beror då på om det är enskild egendom eller giftorättsgods. Om det är enskild egendom tillfallet huset din man, om det är giftorättsgods ska värdet delas mellan er. Om det är giftorättsgods är det för huset i sig är svårt att avgöra vad som kommer hända, det kan antingen säljas och värdet fördelas mellan er eller så kan en av er köpa loss den andra.

Dödsfall

Vad händer med huset vid dödsfall regleras i Ärvdabalken (ÄB). Först sker en bodelning där allt giftorättsgods delas vilket jag förklarat ovan. Om din man går bort först och huset är enskild egendom kommer det ingå i arvet. Huvudregel är att kvarlåtenskapen tillfaller den efterlevande maken och övriga arvtagare får vänta. Ett undantag från detta är särkullbarn, som får sitt arv direkt. Efterlevande make har dock alltid rätt att få fyra basbelopp (3 kap 1 §). Huset kommer då antagligen tillfalla din makes särkullbarn. Detta går att delvis påverka med ett testamente, där kan regleras hur det som inte är laglott ska fördelas.

Sammanfattning

Det är alltså svårt att avgöra vad som kommer hända med huset. Om det är giftorättsgods kan det antingen säljas och värdet fördelas mellan er eller så kan en av er köpa loss den andra. Om det är enskild egendom ingår det i arvet och ska fördelas enligt arvsregler som ger särkullbarn rätt till minns halva kvarlåtenskapen. I den halvan kan huset vara inräknad, men måste inte. Det ända som regleras i lagen är vilket värde olika efterlevande ska få vilken sak de får måste avgöras från tillfälle till tillfälle.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare