FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2018

Vad händer med fastighet när maka avlider och denne har särkullbarn?

min fru står ensamma på lagfart på huset-jag har varit credit ägare i 25 år. VI HAR INTE genemsamma barn -vad händer med huset om hon dör. ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning
Då du i din fråga skriver fru är det i detta fall fråga om ett äktenskap. När en make/ maka avlider ska först en bodelning upprättas. En bodelning innebär att man delar upp den egendom som båda makarna innehar. I bodelningen ingår det man kallar för giftorättsgods. Se 9 kap. 1 §, 10 kap. 1 § och 11 kap. 1 - 3 §§ äktenskapsbalken (ÄktB). Giftorättsgods är all egendom bortsett från enskild egendom. Enskild egendom är sådan egendom som på något vis har avtalats att vara just enskild, t ex genom äktenskapsförord. Se 7 kap. 1 - 2 §§ ÄktB. Så länge inte fastigheten i fråga är enskild egendom kommer värdet på denna räknas in i bodelningen.

Vid en bodelning räknar man samman giftorättsgodset efter att båda makar gjort avdrag för sina skulder. Den totala egendomen ska sedan delas lika mellan båda makarna. Enkelt sett kan man alltså säga att ni ska dela lika på fastigheten.

Arv
Gifta par ärver i de flesta fall varandra, detta då man som make/ maka har företräde framför gemensamma barn. När det finns barn som inte är gemensamma, särkullbarn, är dock reglerna annorlunda. Som särkullbarn har man nämligen rätt att få ut sitt arv direkt då särkullbarn som regel inte kan ärva den make/ maka som inte är dess förälder. Hela den delen som tillfaller din fru efter bodelningen kommer alltså tillfalla hennes barn.

Dock ska tilläggas att det finns en möjlighet för särkullbarnen att avsäga sig arvet tills dess att även du avlider. I sådant fall ärver du hela den delen din fru erhåller efter bodelning och hennes barn får sedan ta del av sin mors arv när även du avlider.

Vem får fastigheten?
När det kommer till makars gemensamma bostad är det maken/ makan med bäst rätt till bostaden som efter bodelningen ska få behålla den, se 11 kap. 8 ÄktB. Detta innebär att du som efterlevande make i bodelningen erhålla just fastigheten. Då allt ska delas lika i en bodelning måste man oftast dock lösa ut den andra maken/ makan när det kommer till fastigheter, detta då det oftast är fastigheten som är av stort värde.

Sammanfattningsvis
Om din fru dör kommer först en bodelning göras där ni delar lika på er egendom, däribland fastigheten. Om hennes barn inte väljer att avstå sitt arv till förmån för dig kommer de ärva hennes del av bodelningen. Du kan få behålla fastighet men måste då lösa ut din frus del för att hennes barn ska kunna erhålla sitt arv.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare