Vad händer med ett borgensåtagande om vårt bolag går i konkurs?

Hej! Jag äger tillsammans med min man ett aktiebolag. Vi har gjort en förfrågan till vår banken om ett mindre företagslån på 200 000 kr. Som säkerhet vill banken ha en företagsinteckning men också borgen av ägare för att, som de skriver, "knyta er till bolaget så att nu inte säljer utan att meddela oss". Vad innebär denna borgen vid eventuell konkurs? Blir vi personligt ansvariga för lånet då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni valt att ställa er fråga till Lawline. Om ni önskar att jag ska vidareutveckla svaret får ni gärna publicera en kommentar eller mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Personliga borgensåtaganden, som är vanligt förekommande när banker lånar ut pengar till framförallt små och medelstora verksamheter, upphör inte om företaget ifråga går i konkurs. Tvärtom är tanken med borgensåtagandet att entreprenören, i egenskap av privatperson, ska tvingas betala om företaget hamnat på obestånd.

För er innebär detta att banken, om ni går med på arrangemanget, kommer kräva er på personlig betalning om bolaget går i konkurs eller av någon annan anledning inte kan efterleva amorterings- och/eller räntevillkoren. Därför är det mycket viktigt att ni utvärderar er hushållsekonomi och säkerställer att den står pall ett eventuellt framtida betalningsansvar.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare