Vad händer med enskild egendom om min man avlider?

Vi är gifta sedan 15 år. Ett testamente är skrivet där jag eller mina barn kommer att ärva den lägenhet som vi köpt tillsammans. Min man äger två fritidshus som är hans enskilda egendom enligt ett äktenskapsförord. Vi har båda barn i ett tidigare äktenskap. Om min man avlider först räknas enskild egendom in i arvet, Har hört att det endast gäller vid skilsmässa.

Tacksam för ett lättförståligt svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som kommer att hända med de två fritidshusen, som gjorts till enskild egendom, ifall din make skulle avlida före dig.

Regler om skilsmässa finns i Äktenskapsbalken och regler om arv finns i Ärvdabalken.

När ni gjorde fritidshusen till din makes enskilda egendom innebar det att de inte ska ingå i en bodelning mellan dig och din make. Om din make avlider först kommer ert äktenskap upphöra och därmed en bodelning ske mellan dig och din makes dödsbo. I bodelningen ska ert giftorättsgods delas lika mellan dig och din makes dödsbo, efter att era skulder har betalats (11 kap. 3§ Äktenskapsbalken). Eftersom ni har gjort fritidshusen till din makes enskilda egendom är de inte giftorättsgods och kommer alltså inte delas lika mellan dig och din makes dödsbo i bodelningen.

Det är först efter att bodelningen har skett som man gör arvsskiftet. I arvsskiftet kommer din makes egendom delas mellan hans arvingar. Arvet utgörs av all din makes egendom, alltså inte bara av den egendom hans dödsbo tilldelats i bodelningen med dig, utan också all den andra egendom som har hållits utanför bodelningen – alltså också fritidshusen.

Fritidshusen kommer alltså gå till din makes arvingar. Som huvudregel är arvingarna hans bröstarvingar, alltså hans barn (2 kap. 1§ Ärvdabalken). Du skriver inte om ni har egna barn eller inte. Har ni egna barn har du som maka rätt att ärva framför era gemensamma barn (3 kap. 1§ Ärvdabalken). Du skriver också att din make har egna barn från tidigare äktenskap. Dessa barn brukar man inom juridiken kalla särkullbarn. Särkullbarn har rätt att ärva framför dig som efterlevande maka och du har alltså inte rätt till deras arv.

Sammanfattningsvis ska fritidshusen inte ingå i en bodelning mellan dig och din makes dödsbo och ska alltså inte delas mellan er. Istället kommer de att gå till din makes arvingar.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare