Vad händer med ens räkningar, bankkort och konton efter dödsfall?

Om jag avlider, vilka möjligheter har då min hustru att betala löpande kostnader därefter, innan dess att arvet är skiftat? Jag har hört att såväl den avlidnes, som dennes maka/make, får sina konton spärrade i avvaktan på bouppteckning och/eller arvsskifte? Kan ni på ett enkelt sätt förklara vad som händer med konton, kredit/kontokort som den avlidne resp makan har, och vad som gäller för eventuellt gemensamt konto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur hanteras räkningar efter dödsfall?
När någon avlider finns det oftast löpande räkningar kvar som behöver betalas. I första hand ska dödsboets tillgångar täcka kostnaderna för begravningen och bouppteckningen (20:8 a § ärvdabalken), men även andra räkningar som hyra, el och telefon behöver betalas tills dess att avtalen är uppsagda. Räkningarna betalas då från dödsboet (den avlidna personens tillgångar och skulder) och dödsbodelägaren blir aldrig personligen betalningsskyldig för dödsboets skulder. Räkningarna betalas via den bank dödsboet tillhör. Olika banker har olika rutiner när det gäller betalningar inom dödsbon. En del banker har särskilda betaltjänster för dödsbon som kan skötas på distans medan andra kräver att du besöker ett kontor. Vid dödsfallet hamnar den avlidnes tillgångar i dödsboet, vilket gör att dödsbodelägarna (i ditt fall din hustru) är de enda som kan förvalta tillgångarna.

Vad händer med bankkort och bankkonton?
Den avlidnas bankkort spärras oftast automatiskt efter dödsfall men konton ligger kvar tills arvsskiftet och autogiron ligger kvar tills det att dödsbodelägarna ber om att få de avslutade. Vad gäller gemensamma konton där ni båda har haft rätt att ensamt använda kontot, kan den andra kontoinnehavaren normalt fortsätta att ensam använda kontot. För förtydligande råder jag er att kontakta er bank för svar om vilka regler och rutiner just er bank har vid förvaltning av dödsbon.

Hoppas detta var till hjälp! Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare