Vad händer med en intagens post och är det lagligt att öppna någon annans post?

Hej

Jag undrar om man postat ett brev till en person, till dens folkbokföringsadress som stod på nätet, och nu fick reda på att den personen är dömd till livstidsfängelse? Vad händer med mitt brev då som jag har postat till den personen? Är det anhöriga som har tillgång till dens brevlåda hemma eller hur fungerar det? Det var ett väldigt privat brev och i o med att jag inte visste att den sitter inne på livstid så vill jag inte att någon annan förutom möjligtvis flickvän/pojkvän eller familj läser det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med intagnas post?
En person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon är att anse som bosatt (6 § folkbokföringslagen). Detta gäller även en person som är frihetsberövad. För en intagen som inte har kvar någon bostad ska personen anses vara bosatt i kommunen om personen kan hänföras till den kommunen men inte till en viss fastighet (13 § folkbokföringslagen). Förmodligen har mottagaren av ditt brev fortfarande kvar sin bostad vilket förklarar varför personen fortfarande stod skriven på adressen

Är det lagligt att öppna någon annans post?
Om det är så att någon anhörig eller annan har tillgång till den intagnas boende meddelar lagen att det är olagligt att öppna någon annans post och den som begår brottet kan dömas för brytande av posthemlighet till böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 8 § brottsbalken). Det innebär att den som olovligen tar eller öppnar post som inte tillhör denne kan dömas för brottet. Förutsatt att någon med eventuell tillgång till posten följer lagen och agerar respektfullt ska du inte ha något att oroa dig över.

Har intagna rätt att ta emot brev?
Intagna på häkten och anstalter har rätt att ta emot brev. Om du skulle vilja skicka ett nytt brev och inte vet var den intagna sitter kan du välja att skicka brev via Kriminalvården. Av säkerhetsskäl kontrolleras dock all post.

Jag hoppas att du genom mitt svar kan känna dig lite lugnare. Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare