Vad händer med det gamla hyreskontraktet när man får en ny hyresvärd?

Vi har fått ny hyresvärd som säger att det gamla kontraktet som vi hade med den gamla hyresvärden gäller. Då borde väl allt i det kontraktet gälla, även hyran. Hyran höjde den nya värden direkt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man byter hyresvärd brukar den nya hyresvärden inträda i den förra hyresvärdens ställning i hyresavtalet. Vid sådana fall fortsätter avtalet att gälla och inget samtycke av dig som hyresgäst krävs.

Den nya hyresvärden kan som den gamla hyresvärden höja hyran. Den nya hyresvärden kan dock inte höja hyran ensidigt. Den nya hyresvärden kan endast höja hyran tillsammans med ditt godkännande. Därför måste den nya hyresvärden meddela dig skriftligt om att hen vill ändra storleken på hyran. Om du inte går med på höjningen så får hyresvärden vända sig till hyresnämnden. Då är det hyresnämnden som bestämmer ifall hyran ska höjas eller inte. Hyran skall dock alltid fastställas till ett skäligt belopp. Detta innebär att hyran inte påtagligt får överstiga hyran för lägenheter vars bruksvärde är likvärdigt med den aktuella lägenheten.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare