FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/12/2018

Vad händer med denna enskilda egendom vid en bodelning?

Jag avser att förvärva mina föräldrars skogsfastighet. Köp till marknadsvärde genom revers från föräldrarna. Reversen efterskänks därefter, som enskild egendom, som ett förskott på arv.

Vad händer med denna enskilda egendom vid en eventuell bodelning? Räknas värdet av gåvan bort från bodelningsunderlaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Som jag uppfattat din fråga undrar du vad som händer med ditt förskott på arv, som är enskild egendom, vid en ev. framtida bodelning.

Vad som ingår i bodelningen:

Vid en bodelning så delar makar på den gemensamma egendomen sk. giftorättsgods, dvs. allt som inte är enskild egendom. (ÄktB 7:1 7:2, 10:1) Är man gift är då utgångspunkten att allt som inte är enskild egendom, vilket räknas upp HÄR, alltså är giftorättsgods. Giftorättsgodset ska vid en bodelning delas lika mellan makarna, och detta utgör sedan makarnas andelar (ÄktB 11:1 och 3)

Vad som händer med din enskilda egendom:

Då du får förskott på arv, som uttryckligen ska vara din enskilda egendom, så innebär det att detta värde inte kommer att ingå i en bodelning (ÄktB 7:1 och 7:2). Detta eftersom att enskild egendom inte ingår i den gemensamma egendomen och därav undantas från delningen.

Om inget annat sägs i förskottet på arvet så ska även egendom som träder i dess ställe vara din enskilda egendom, vilket kallas surrogat (ÄktB 7:2 6 p). Det innebär att ny egendom som träder i reversen ställe också förblir din enskilda egendom, då av samma värde som förskottet bestod av.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Felicia OlssonRådgivare