Vad händer med avbetalningarna på bilen vid dödsfall?

Gammal man, 93 år, som köpt en bil på avbetalning på 5 år. Ska vara inregistrerad ägare och betala skatt och försäkring. Vid ett ev frånfälle inom dessa 5 år vad händer med bilen?

1. Den återgår till bilfirman och hela lånet inkl räntor skall betalas av dödsboet?

2. Bilen stannar i dödsboet, men lån och räntor skall givetvis betalas omgående?

Vänligen Johanna W

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkat din fråga rätt så undrar du vad som händer med bilen och de resterande skulderna på bilen vid ett dödsfall.

Allmänt vid dödsfall
Huvudregeln är att man inte ärver skulder i Sverige. Vid frånfälle ska en bouppteckning göras på den avlidnes kvarlåtenskap. Det innebär att man gör en skriftlig sammanställning av samtliga tillgångar och skulder som den avlidne lämnar efter sig. Innan ett arvsskifte sker till arvingarna så ska samtliga skulder betalas av från dödsboet. Om skulderna överskrider tillgångarna kommer dödsboet att sättas i konkurs.

Återtagandeförbehåll
Det brukar vanligtvis medfölja ett återtagandeförbehåll på varor som köps på avbetalning, vilket ger säljaren en säkerhet för sin fordran. Återtagandeförbehåll innebär att säljaren har rätt att under vissa förutsättningar kräva tillbaka en vara om denna inte betalas inom avtalad tid.

Din situation
Bilfirman kommer förmodligen föredra att få tillbaka återstående skuld istället för ett återtagande av bilen. Då kan de vända sig med deras fordran till dödsboet, det innebär att bilen kommer stanna kvar i dödsboet och återstående skuld betalas av dödsboet.

Om dödsboets skulder överskrider tillgångarna och bilfirman riskerar att gå miste om återstående skuld kan de utnyttja sitt återtagandeförbehåll, förutsatt att ett sådant finns. Detta innebär att bilen återgår till bilfirman. De avbetalningar som redan gjorts kommer att betalas tillbaka till dödsboet, minus värdeminskningen på bilen och eventuella utgifter för bilfirman.

Min rekommendation är att man kontaktar bilfirman och ser över avtalet om vilka förbehåll bilfirman gjort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Malcolm HamiltonRådgivare