Vad händer med arvet om testamentstagaren avlider innan testatorn?

Min halvbror, utan bröstarvingar, har skrivit ett testamente där jag som hans syster ska ärva hans kvarlåtenskap som enskild egendom. Till saken hör att han har fler halvsyskon i livet. Jag undrar nu vad som händer om jag avlider före min bror? Jag har bröstarvingar och vi önskar båda att arvet går till dessa när han avlider. Räcker det testamente han upprättat för att mina barn ska få ärva honom och att inte de andra halvsyskonen skulle kunna bestrida något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vad som händer med arvet om testamentstagaren avlider innan testatorn. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Om jag misstolkat dig eller om mitt svar väcker följdfrågor är du välkommen att ställa en ny fråga och förtydliga omständigheterna något. Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

En grundförutsättning för att få arvsrätt till någon är att man själv är i livet vid dödsfallet (1 kap. 1 § ÄB). Detta gäller även för sådant arv som fördelas genom testamente (9 kap. 2 § ÄB). Om det skulle vara så att man som testamentstagare avlider före testatorn ska arvet tillfalla ens egna arvingar förutsatt att dessa arvingar även är arvsberättigade till testatorn (11 kap. 6 § ÄB). Detta blir i regel endast ett problem om man som testator testamenterat bort egendom till vänner. Vännernas arvingar är ju då inte besläktade med testatorn på ett sätt som skulle ge de arvsrätt efter testatorn annars. I ditt fall blir detta inget problem eftersom du är besläkad med din halvbror och dina barn likaså.

Slutsatsen blir att om du skulle avlida innan din halvbror så kommer dina barn att dela på det arv du egentligen skulle ärva enligt testamentet. Halvsyskonen i fråga kommer inte få ärva din del av kvarlåtenskapen istället för dina arvingar. Det räcker således med det testamente som din halvbror upprättat för att de andra halvsyskonen inte ska kunna bestrida något.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare