Vad händer med arvet om sambon som är testamentstagare är död?

Min mor är sambo med en man som inte har några barn, han har en syster kvar i livet.

Jag och min syster är min mors enda barn.

Mannen har testamenterat allt till min mor.

Vad händer med hans arv om hon dör före honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle din mor gå bort före sin sambo är det bästa naturligtvis om sambon då gör något för att på nytt uttrycka sin vilja om vem som ska ärva efter honom. Antingen kan han upprätta ett nytt testamente med en ny testamentstagare. Eller så kan han helt enkelt bara återkalla testamentet, arvet kommer då fördelas enligt den legala arvsordningen och därmed skulle hans syster ärva allt.

Arvet ska fördelas i enlighet med sambons vilja
Om sambon efter din mors eventuella bortgång inte gör något angående arvsfrågan, finns en grundprincip som säger att ett testamente alltid ska ges den tolkning som kan antas överensstämma med testators vilja. (Ärvdabalken 11 kap. 1 §) Detta är därför en bedömning som måste göras från fall till fall, och jag kan tyvärr inte säga hur just din mors sambos testamente korrekt skulle tolkas. Testamentet är just ett uttryck för testators yttersta vilja och utgångspunkten bör därför tas i dess lydelse.

Skulle sambon gå bort innan din mor, kommer din mor ärva allt och vid hennes bortgång kommer du och din syster ärva allt enligt arvsordningen. Detta talar för att det skulle vara sambons vilja att arvet tillfaller din mor och hennes familj (inklusive dig och din syster). Men det skulle också kunna vara så att sambon hellre ser att hans syster (eller någon annan person) ärver efter honom om din mor inte längre är vid livet. Om det inte framgår mer i testamentet än att mannen har testamenterat allt till din mor, skulle jag säga att den tolkning som ligger närmast testamentets lydelse är att det är du och din syster som ska ärva.

Det enklaste skulle såklart vara om sambon, innan hans bortgång, klargör vad han vill händer med hans arv om din mor skulle gå bort innan honom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare