FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/06/2017

Vad händer med aktieägaravtal som strider mot bolagsordningen?

Hej

Om bolagsordning ej stämmer överens med aktieägaravtalet, upphävs då aktieägaravtalet och behöver skrivas om då detta ej stämmer med verkligheten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Bolagsordningen binder bolaget medan ett aktieägaravtal binder aktieägarna gentemot varandra. Bolagsordningen är bindande mot tredje parter medan ett aktieägaravtal endast binder avtalsparterna.

Om reglerna i bolagsordningen och aktieägaravtalet inte stämmer överens har bolagsordningen som regel företräde. Aktieägaravtalet upphävs inte automatiskt och parterna kan fortfarande vara bundna att agera i enlighet med avtalet, men om agerandet strider mot bolagsordningen blir inte bolaget bundet av agerandet.

Detta förutsätter att inte avtalet i sig anger att avtalet upphävs om det strider mot bolagsordningen. Parterna i avtalet kan gemensamt bestämma att upphäva eller ändra avtalet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare