Vad händer med äganderätten när jag och min sambo ska köpa hus tillsammans?

Hej.

Jag och min sambo har precis köpt ett hus av värde 7.000.000.

Han har gått in med all kontantinsats 1.050.000 men vi går 50% på lånet.

Vilket innebär att jag "går in med" 3.000.000 och han 4.050.000 (varav 1.050.000 i kontantinsats)

Visst innebär detta att vi juridiskt äger huset tillsammans varpå hans del blir 60% och min 40%? Att vi skriver ett avtal på att vid försäljning är han berättigad till kontantinsatsen och att vi därefter delar lika?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det stämmer helt det du säger med att du äger 40% av huset och han 60%. Ni blir tillsammans samägare av huset.

Sambolagen blir tillämplig vid ett eventuellt uppbrott

Det som kan vara bra att tänka på i en situation som denna är att sambolagen blir tillämplig vid ett eventuellt uppbrott mellan er. Detta innebär att en bodelning kommer att ske enligt sambolagens regler om ni inte har skrivit ett samboavtal innan som säger annat.

I en bodelning enligt sambolagen ingår er gemensamma bostad samt ert gemensamma bohag. Det krävs att bostaden eller bohaget är inköpta just för att ni ska bo där tillsammans (3 § SamboL) samt att det inte är fråga om ett hus som enbart är en fritidsfastighet ( 7 § SamboL)

Vid bodelningen delar ni lika på egendomen (14 § SamboL), med undantag för att det ska utgå en viss skuldtäckning (13§ SamboL). Detta kan i praktiken innebära att ni kan komma att äga 50% var av huset vid ett eventuellt uppbrott.

Jag skulle rekommendera er att skriva ett samboavtal

Vill ni dock inte att dessa regler om bodelning ska vara tillämpliga på er vid ett eventuellt uppbrott så skulle jag rekommendera er att skriva ett samboavtal som stadgar att ni avtalar bort sambolagens regler om bodelning. Vill ni ha hjälp att upprätta ett samboavtal så kan ni vända er till info@lawline.se för vidare hjälp.

Hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Alicia HolmgrenRådgivare