Vad händer man ger bort hela arvet till bröstarvingar?

Undrar om ett förskott på arv till en bröstarvinge är tillräckligt vid mitt frånfälle då jag lämnar ungefär lika mycket kvar till min andra bröstarvinge?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Gåvor till bröstarvingar anses som förskott på arv om inget annat sägs i gåvotillfället. Förskott på arv ska räknas av från bröstarvingens laglott när arvet åtgår (6 kap 1 § ÄB). Om flera bröstarvingar får gåvor gäller detta för var och en av dem. Om du gett så mycket i gåvor så det motsvarar alla arvingars laglotter kan du testamentera dina kvarvarande tillgångar hur du vill. Om en arvinge fått så mycket som motsvarar dennes laglott innan arvet fördelas kan den resterade delen ges enbart till de resterande arvingarna om man vill. Detta eftersom den bröstarvingen redan fått sin laglott.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare