Vad händer efter en polisanmälan?

På torsdagen innan midsommar afton så kom en tjej till mig och började tjabba om en sak. Jag sa att jag inte ville diskutera det och på fredag på midsommar kom hon igen och drog upp det, som om hon ville börja bråka. Eftersom jag har en utvecklings störning blev jag lite våldsam enligt henne puttade henne utan att något hände och enligt henne hade jag försökt klämma henne i en dörr vi stod vid.

Hon har polis anmält mig och jag sitter med ångest och är ledsen för vad som kommer hända

Polisen hade ringt ett vittne via telefon och ställt frågor.

Vad kommer hända nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer efter att en polisanmälan mot dig gjorts.

Vad händer efter en polisanmälan?

När polisen fått in en anmälan ska polis eller åklagare bedöma möjligheterna att utreda brottet. De beslutar sedan om en förundersökning ska inledas eller inte. Om de väljer att inleda en förundersökning är polisens nästa steg att utreda vad som hänt och vem som kan vara skyldig till brottet.

Under och efter förundersökningen

Under förundersökningen kommer förhör ske med dig, den misstänkta och eventuella vittnen. Då du nämner att polisen ringt vittnen tolkar jag det som att en förundersökning har inletts. Om det under utredningen visar sig att inget brott begåtts eller att det inte finns tillräcklig bevisning så kommer förundersökningen att läggas ned.

Om det istället anses att ett brott begåtts och att det finns tillräckliga bevis så kommer åklagaren besluta om att väcka åtal vilket innebär att domstolen kommer pröva målet vid en rättegång. Om detta sker kommer du få en kallelse till rättegång. Istället för att väcka åtal kan åklagare besluta om strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse . Strafföreläggande innebär ofta att man betalar böter och det införs också en anteckning i belastningsregistret. Åtalsunderlåtelse innebär att det inte blir en rättegång eller straff, men det införs en anteckning i belastningsregistret om brottet och vem åklagaren ansåg vara skyldig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare