Vad händer efter brott begåtts och kan det påverka min anställning?

Hej, idag gjorde mitt livs största misstag. Jag har förstört min framtid.

Jag plockade på mig smink för ca 400 kr från en butik. Handlade andra varor men betalade inte för sminket. Vet inte varför jag gjorde det. Mår jättedåligt och känner mig så smutsig. När jag skulle gå ut tar en civilvakt fast mig och tar mig till ett rum. Jag lämnar över varorna till honom och han skriver ned mina kontaktuppgifter och tittar på mitt leg. En butiksanställd kollar värdet i kassan och han antecknar. Han frågar om det var första gången och jag sa ja sedan fyller han i ngt papper och efter en liten stund fick jag gå då jag var påväg till jobbet. Var i sån chock och jag skäms som en gris. Satt mest i chock och såg min framtid fallera framför mig under förhöret. Kunde knappt prata eller ställa några frågor. Undrar vad som kommer hända hädanefter? Det här första gången jag någonsin har gjort något så dumt. Har alltid varit lillgammal och duktig. Jag har ett bra jobb och bra inkomst men vet inte varför jag gjorde det. Kommer säkert förlora jobbet om min arbetsgivare får reda på det här. Jobbar på säkerhetsklassat område. Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du mår jättedåligt och att det är en jobbig situation. Jag kommer i mitt svar vara så pedagogisk som möjligt och gå igenom varje sak steg för steg. För en kortare sammanfattning hänvisar jag dig till rubrik "Slutsats & Rekommendationer".

I mitt svar kommer jag främst utgå från brottsbalken (BrB) och lagen om anställningsskydd (LAS).

Jag tolkar din fråga som att det inte var ett förhör med någon polis eller förundersökningsledare, utan istället med civilvakten eller någon butiksanställd.

Hur ser själva processen ut? Från misstanke till dom.

När ett brott har skett kommer polisen försöka att utreda vad det är som faktiskt hänt, detta kan göras genom förhör med dig, butikspersonalen, väktaren och eventuella vittnen.

Går det inte att få fram tillräckliga bevis kan åklagare eller polis välja att lägga ner förundersökningen.

Läggs inte förundersökningen ner kan åklagaren välja att åtala dig för brottet (se dock nedan om strafföreläggande). Detta kommer då leda till att det blir en rättegång i tingsrätten. Under denna rättegång är det åklagaren som ska bevisa att du begått ett brott, det ska bevisas bortom rimligt tvivel att du verkligen har begått brottet. Misslyckas åklagaren med detta kommer du frias och alltså inte dömas för brott. Lyckas åklagaren kommer du däremot dömas för brottet.

Strafföreläggande

Eftersom ringa stöld är ett mindre allvarligt brott (läs mer om detta nedan) kan åklagaren besluta om strafföreläggande istället för att åtala dig för brott, vilket betyder att det inte kommer ske någon rättegång. För att strafföreläggande ska bli aktuellt krävs det att du erkänt brottet. Ofta får du en blankett som du ska fylla i där du kan erkänna brottet och acceptera straffet.

Vad kan du dömas för?

Då du tagit smink som tillhör butiken och med syfte att behålla det så kan du dömas för stöld då detta orsakat skada för butiken (BrB 8 kap. 1 §).

Men eftersom sminket inte haft så högt värde så kommer det däremot bli fråga om ringa stöld (BrB 8 kap. 2 §). Med vanligt språkbruk brukar ringa stöld benämnas som "snatteri".

Gränsen mellan stöld och snatteri är 1 000 kr (NJA 2009 s. 586), och eftersom det rör sig om smink för 400 kr så kommer alltså du kunna dömas för ringa stöld istället för stöld.

Vilka påföljder kan dömas ut?

Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader (BrB 8 kap. 2 §).

Jag kan inte riktigt säga vilket straff som just du kommer att få eftersom detta kommer bli en bedömning för domstolen. Det vanligaste är dock att böter döms ut. I ditt fall kommer du antagligen inte behöva oroa dig för ett fängelsestraff, men jag kan inte säga detta helt säkert. Eftersom böter är möjligt kommer också domstolen föredra denna påföljd.

Istället för ett fängelsestraff kan du dömas till villkorlig dom eller samhällstjänst.

Villkorlig dom innebär att du slipper annan påföljd under villkor att du under en prövotid på två år inte begår nya brott (BrB 27 kap. 3 § och BrB 27 kap. 4 §).

Samhällstjänst innebär att du kan dömas till att utföra oavlönat arbete.

Värt att tillägga är att eftersom påföljden fängelse finns med i straffskalan för ringa stöld så kommer du även behöva betala 800 kr till brottsofferfonden. Detta gäller även om det blir fråga om strafföreläggande (lag om brottsofferfond 1 §).

Kommer din arbetsgivare få reda på detta?

Polismyndigheten för ett belastningsregister (lag om belastningsregister 1 §). Detta register innehåller uppgifter om påföljder för brott genom bland annat dom och strafföreläggande (lag om belastningsregister 3 § 1 p).

Vissa svenska myndigheter har rätt till att få uppgifter ur belastningsregistret om dessa begärs (lag om belastningsregister 6 § första stycket). Eftersom du skriver att du arbetar på ett säkerhetsklassat område kan det vara så att det finns en rätt för din arbetsgivare att få ut denna information.

Kan du förlora jobbet på grund av detta?

För att du ska kunna sägas upp från ditt arbete krävs det att din arbetsgivare har en saklig grund för din uppsägning (LAS 7 §).

Ett brott som begås utanför arbetsplatsens kan vara saklig grund för uppsägning, det krävs då att brottet ska ha skadat arbetsgivarens förtroende för dig eller utomståendes förtroende för din arbetsgivare. I ett avgörande har Arbetsdomstolen sagt att det ska göras en prövning med utgångspunkt i omständigheterna i det enskilda fallet. Det ska också göras en avvägning mellan ditt intresse av att få behålla ditt arbete och din arbetsgivares intresse att avsluta ditt arbete (AD 2008 nr 2).

Exempel på ett avgörande från Arbetsdomstolen där det ansågs finnas saklig grund för uppsägning på grund av brott utanför arbetsplatsen: En officer hade blivit dömd för sexuellt ofredande av underåring, detta hade skett utanför arbetsplatsen men med tanke på att försvarsmakten har en viss ställning i samhället och på grund av personens position ansåg arbetsdomstolen att det fanns grund för uppsägning (AD 2009 nr 96).

Med tanke på att det rör sig om ett relativt enkelt brott kan din arbetsgivare få svårt att nå framgång med att det rör sig om ett sakligt skäl, och kan därmed inte säga upp dig. Dock så har du skrivit att du arbetar på ett säkerhetsklassat område, vilket kan påverka denna bedömning till din nackdel beroende på vilken typ arbetsplats du har.

Slutsats & Rekommendationer

Sammanfattningsvis så kommer du antagligen (utifrån den information jag fått) dömas för ringa stöld, alternativt genom strafföreläggande. Det är troligast att ditt straff kommer stanna vid böter.

Beroende på vilken arbetsplats du har kan din arbetsgivare få ut information om ditt belastningsregister och se att du begått brottet ringa stöld.

Arbetsplatsen och din position där styr även om du kommer att kunna bli uppsagd från ditt arbete. Eftersom jag inte vet mer om din arbetsplats än att det rör sig om ett säkerhetsklassat område kan jag inte med säkerhet besvara på frågan om du kommer att kunna bli uppsagd från ditt arbete. Eftersom det rör sig om ett relativt enkelt brott så talar detta för att du inte kommer kunna bli uppsagd.

Jag rekommenderar dig först och främst att vänta på information från polisen, då de kommer att starta en utredning efter att butiken anmäler brottet. Det kan ju faktiskt vara så att butiken inte anmäler brottet.

Får du alternativet att acceptera straffet genom ett strafföreläggande sparar du tid då det inte kommer att ske någon domstolsprocess och du riskerar inte heller att få betala kostnader för en försvarare (om du tilldelas en sådan).

Jag förstår att detta är en väldigt jobbig situation för dig och jag hoppas det löser sig på bästa sätt! Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare