Vad göra när en känner sig orättvist behandlad av polisen?

Blev stoppad i en nykterhetskontroll och blev körd till en station för att blåsa. Testet visade 0,21. Alltså över gränsen för rattfylleri. Ca en timme tidigare hade jag av misstag fått i mig diskmedel. Jag sa detta till polisen och att jag därför ville lämna ett blodprov, vilket jag förvägrades.

När jag senare kontrollerar innehållet i diskmedel visar det sig att det innehåller både alkohol och ethanol, vilket med all säkerhet gör att min utandningsluft innehåller alkohol. Intaget av diskmedel kan jag bevisa eftersom jag ringde till giftinformationen och det samtalet har jag inspelat. Hur skall jag driva detta på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du anser dig ha blivit osakligt behandlad av polisen då de valt att inte undersöka all nödvändig bevis i fallet. När en känner sig orättvist behandlad av en myndighet, i detta fall polismyndigheten, ska en i första hand göra en JO-anmälan. Mer om anmälan kan du läsa på JO:s hemsida och där finner du även formulären som du ska fylla i och skicka in.

Överlag kan nämnas en grundprincip i svensk processrätt - principen om fri bevisprövning (35 kap. 1 § rättegångsbalken). Den innebär att all bevis får åberopas, utan begränsningar. Samtidigt finns principen om fri bevisvärdering som innefattar att det är upp till domstolen att fritt tillmäta beviset visst värde efter prövningen. I och med din rätt att få din röst hörd i domstolen, har du en vidare rätt att åberopa all bevis du finner lämplig (kontradiktoriska principen). Du kan därmed fritt be domaren om att få din inspelning uppspelad under rättegången. Jag har här förutsatt att du förnekat brott och att saken därmed kommer prövas i domstol.

Du är välkommen att ställa eventuella frågor.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare