FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/07/2018

Vad gör man om vi inte kommer överens om hur länge barnet ska bo hos varje förälder?

Föräldrar skilda. 10-åringen önskar ha oförändrad tid hos förälder under semester dvs varannan vecka. Funkar bra för den ene, den andre vägrar utan vill absolut ha 2veckors intervall. Vad gör man om barnet inte kan hämtas på måndagen som man brukar? Får den ena föräldern ta ett eget beslut om de är oense?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av föräldrabalken (FB) . Jag kommer att utgå från att ni har gemensam vårdnad och delat boende.

Föräldrarna ska bestämma ihop

Utgångspunkten vid gemensam vårdnad är att föräldrarna tillsammans ska bestämma om saker som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 13 § första stycket FB). I detta ryms också att föräldrarna själva ska bestämma när hämtning ska ske osv. Undantaget från detta är att föräldern som barnet bor hos ensamt får ta de dagliga besluten som inte är av någon större betydelse (6 kap. 13 § andra stycket FB) - men det är ju inte aktuellt i detta fall.

Samarbetssamtal eller tingsrätten kan vara en lösning

Eftersom att det inte finns någon lagregel som säger hur dessa situationer ska hanteras så erbjuder kommunen ofta samarbetssamtal där man kan skriva avtal om hur boende och liknande ska se ut (6 kap. 14 a § andra stycket FB). Annars kan ena föräldern ansöka hos tingsrätten om att få boendet bestämt, men det brukar ses som en sista utväg eftersom att det ofta tar väldigt lång tid (6 kap. 14 a § första stycket FB).

Jag skulle därför rekommendera er att försöka komma överens, kanske genom samarbetssamtal.

Hoppas att allt löser sig och ha en fortsatt härlig sommarvecka!

Soliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare