Vad gör man om man blivit utsatt för bedrägeri?

Min mamma som är dement har blivit utsatt för bedrägeri av sin kusin från Finland, kusinen skjutsade mamma till en bank och fick henne att ta ut 10000kr sen skulle hon även betala 6000kr för mammas bil, kusinen tog både pengarna och bilen och åkte tillbaka till Finland. Vad ska vi göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen du beskriver kan falla under flera brott i brottsbalken beroende på vad som faktiskt hänt. Beroende på vad som har hänt med pengarna skulle det, som du skriver, kunna vara tal om bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Bedrägeri innebär att en person vilseleder annan till att genomföra en handling som innebär vinning för gärningsmannen och förlust för den vilseledde. Det skulle också kunna vara tal om stöld (8 kap. 1 § brottsbalken) som innebär att någon tar vad annan tillhör med uppsåt att behålla det. Då jag inte har all information om vad som hänt är det svårt att säga med säkerhet vilket brott som är tillämpligt.

Jag rekommenderar att ni polisanmäler händelsen här i Sverige. Ni behöver inte veta exakt vilket brott ni vill polisanmäla utan ni kan förklara vad som har hänt så kommer polisen utreda saken. Om det finns tillräckligt med bevis för en fällande dom kommer en åklagare att väcka åtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare