FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/05/2020

Vad gör man om exet förhalar bodelning?

Hej

Jag har ett dilemma jag är skild på papper sedan maj 2019 och vi har ett hus som vi äger halva var, jag bor i en etta tillfälligt som min före detta har kontrakt på

Vi kom överens om att han skulle få till mars 2020 på sig att lösa så att han tar över huset, ingenting har hänt jag frågar och han säger att jag ska stå ut 1- 2 år till, vilket jag inte accepterar vet inte vad jag ska göra o h vart jag ska vända mej, har ni något konkret förslag

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett äktenskap tar slut ska det göras en bodelning mellan parterna enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap. 1 § med utgångspunkt i de förhållanden som rådde när ansökan om skilsmässa lämnades in till tingsrätten (ÄktB 9 kap. 2 §.). Det finns ingen tidsgräns för hur lång tid det kan ta att göra en bodelning utan enbart formkrav för när det väl görs vilket enligt ÄktB 9 kap. 5 § innebär att båda parter skriver under vad de kommit överens om i en handling.

Med det sagt måste man såklart kunna få skilja sig från varandra även fysiskt och vill den ena parten inte göra det såsom det verkar i ditt fall så kan man tvinga fram det genom att begära en bodelningsförrättare enligt ÄktB 17 kap. 1 §. Man ansöker om en sådan till tingsrätten och kostnaden delas mellan parterna. Förrättaren går då igenom tillgångar och skulder för båda parter och kommer fram till hur medlen ska fördelas mellan parterna. Båda makarna har även skyldighet att redovisa sina tillgångar enligt ÄktB 9 kap. 3 § till dess att bodelningen är avklarad.

Det kan såklart även vara behjälpligt att du informerar ditt ex om att du tänker ansöka om en bodelningsförrättare som löser frågan (vilket då kanske kostar lite grand beroende på hur svår och invecklad den blir) om ni inte löser saken själva, då kanske han får lite eld i baken och ni kan komma överens utan att behöva gå igenom den processen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare