Vad gör man när ett lån inte har återbetalats?

Kan man anmäla ett lån som inte återbetalas där man har vittne som varit med när personen lovat betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett lån inte har återbetalats kan man kräva att få tillbaka pengarna genom ett betalningsföreläggande. En ansökan om ett betalningsföreläggande gör man hos Kronofogden, genom att fylla in en blankett.

När du har skickat in denna blankett till Kronofogden kan Kronofogden fastställa skulden. När skulden är fastställd skickar Kronofogden ett kravbrev till den som inte betalat tillbaka skulden.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare