FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/09/2017

Vad gör man när den ena partern vägrar skriva på uppsägning av hyresavtal vid separation?

Två personer står på hyreskontrakt. Vid separation vägrar ena parten skriva på uppsägning. Vägrar samarbeta över huvudtaget kring lösning av lägenheten. Hur hanteras detta? Om ena parten flyttar ut vill hen inte stå på, ansvara för och betala hyra på en lägenhet i evighet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En uppsägning av ett hyresavtal ska vara skriftligt (12 kap. 8 § jordabalken). Om den ena parten vill säga upp hyresavtalet skulle jag rekommendera att på egen hand skriva på uppsägningen och skicka in till hyresvärden. Bifoga ett separat dokument där det tydligt står att vilken part som önskar att säga upp hyresavtalet och att den andra parten önskar att bli prövad för att få upprätta ett nytt avtal som ensam hyresgäst. Därefter är det upp till hyresvärden att pröva om den andra parten har de ekonomiska möjligheterna för att bära hyreskontraktet på egen hand.

Med vänlig hälsning,
Lenita PetterssonRådgivare