Vad gör jag om någon vägrar betala ut arv?

Hej !

Våran mamma gick bort i höstas och hennes sambo hade 1984 lånat 20000 av henne kvitto finns på detta .

Hon som skötte arvskiftet räknade upp beloppet och han godkände och skrev under arvsskiftet men han vill inte betala några pengar. Vad ska vi göra har ni något bra förslag ?

Mvh

Peter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom en bouppteckning har upprättas och dina mammas tidigare sambo har godkänt denna kan ni vända er till kronofogden och begära handräckning.

Hur man begär handräckning kan du läsa om på kronofogdens hemsida.

Hoppas du har fått svar på dina fråga!

Johannes HammarlingRådgivare