Vad gör jag när andra föräldern inte kommer på samarbetssamtal?

Hej!

Jag är skild sedan ca 1, 5 år tillbaka. Har två barn. Mitt yngsta barn bor varannan vecka hos mig. Min äldsta bor hos sin pappa på heltid och vill inte bo hos mig. Jag har knappt något umgänge med min son och han vägrar att prata med mig i telefon. Min ex-make säger att han gör vad han kan och att detta är något jag får lösa själv. Ex maken ger knappt någon information om hur min son har det och hjälper honom inte att ha kontakt med mig.

Jag har försökt få till samtal via familjerätten men min exman vill inte detta.

Är det möjligt att få till en dom via tingsrätten så att han tvingas komma till samarbetssamtal på familjerätten ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vårdnadsfrågor är alltid känsliga och väldigt svåra att bedöma i förväg, exempelvis är det svårt att på rak arm besvara frågan; "kan jag nå framgång med en vårdnadstalan". Detta beror på att det är många olika komponenter som bedöms och det görs diverse utredningar för att kunna avgöra vilken situation som är bäst för barnet. Jag kommer därför berätta vad man i vårdnadsfrågor alltid utgår ifrån i sin bedömning, och sedan hur du kan gå vidare med detta.

Alla vårdnadstvister ska beakta principen om barnets bästa.

Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera olika aspekter. Först och främst får det inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern. Om barnet far illa hos ena föräldern är det ett väldigt starkt incitament till att denne föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare. Man främjar kontinuitet i barnens liv på det vis att man inte vill "rycka upp" barn ur sitt hem, där denne har skola, vänner och egen trygghet. Desto äldre barnet är desto fler aktiviteter/trygghet/kontakter brukar barnet ha och därför kan principen om kontinuitet väga starkt för lite äldre barn. Man beaktar även att varje barn har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna. Forskning har visat att barnet mår psykiskt bättre om denne har en god relation till båda sina föräldrar. Observera dock att man talar om barnets rätt till kontakt, inte föräldrarnas rätt till kontakt. Man gör bedömningen utifrån barnet. Den sista parametern som har betydelse i bedömningen är barnets vilja. Man tar hänsyn till vad barnet själv vill i den mån det är rimligt med hänsyn till barnets ålder och mognad. (6 kap 2 a § Föräldrabalken)

Bedömning av din situation

Det framgår inte av frågan hur gamla dina barn är, främst den äldsta i detta fallet då. Däremot står det tydligt i principen om barnets bästa att barnet ska ha en god relation till båda sina föräldrar om det är möjligt att uppnå. En annan förälder får absolut inte förhindra detta, då det utgör umgängessabotage. Det är dock inte stadgat hur mycket den andra föräldern måste hjälpa till i en sådan situation. Dock tas det hänsyn till hur samarbetsvilliga föräldrarna är kring vårdnaden när domstolen bedömer vårdnadstvister.

Detta kan du göra

Det framgår inte hur många försök du gjort för att få till samarbetssamtal och ordinera upp vårdnaden, men desto fler desto bättre i och med att det är negativt i rättens ögon att ex-mannen vägrar dyka upp. Beroende på din sons ålder kan man inte tvinga honom att träffa dig, om han verkligen inte vill och är så pass gammal att han anses kunna ta ett sådant beslut. Föreslå även att umgås med sonen och pappan tillsammans, om det skulle göra sonen mer positiv. Om du, efter flera försök, inte nått/når framgång för att ex-mannen fortfarande inte vill delta så anser jag att du ska först berätta att du tänker ansöka om umgängesrätt i domstol (här hoppas man att din ex-man väljer att samarbeta istället så att ni slipper gå igenom en tvist i domstol). Du kan även kontakta familjerätten och ansöka om umgängesstöd. I regel måste både föräldrarna samtycka till detta, vilket kan bli svårt i din situation, men umgängesstöd kan även ordineras av domstol. Då beslutar domstol att du och din son ska få umgås med varandra tillsammans med en kontaktperson som socialtjänsten utser. Det är dock tyvärr inte möjligt att genom domstol "tvinga" honom att gå på samarbetssamtal, utan om han inte dyker upp får man helt enkelt ta tvisten ett steg längre och ansöka om umgänge till barnet, där domstolen gör en bedömning utifrån principen om barnets bästa som redogjorts ovan.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare