Vad gör arbetsgivaren när arbetstagaren inte vill arbeta under avtalad uppsägningstid?

Jag har en anställd som i torsdags 2017-03-07, valde att säga upp sig. Denne har jobbat sedan 2017-01-14. På anställningsbeviset vi båda skrivit under står tydligt två månaders uppsägning. Imorse, 2017-03-14, sade denne att hen tänkte gå hem med omedelbar verkan from dagens datum. Jag sa då att denne bör jobba uppsägningstiden ut, som då är två månader.

Vad kan jag göra om denne nu ändå väljer att gå hem på dagen?

Givetvis drabbar denna händelse företaget ekonomiskt då den enskildes arbete är väldigt viktigt. Inkomstbortfallet uppgår till ca 150 tusen kronor per månad om denne skulle gå hem. Utgifterna är ca 100 tusen, och resten är då lön och andra avgifter. Därför är det av största vikt att denne arbetar sin tid ut.

Hoppas ni kan ge ett svar, tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

LAS 11§ stadgar en kortaste uppsägningstid på 1 månad för uppsägning från såväl arbetsgivaren som arbetstagarens sida. Att arbetstagaren har tagit på sig en längre uppsägningstid i det personliga anställningsavtalet är inget som anses inskränka arbetstagarens rättigheter enligt LAS 2§ 2st och därmed är detta i sin ordning. Uppsägningstiden på 2 månader strider således inte mot LAS.

Utförandet av arbete är inget som kan tvingas fram på rättslig väg av en domstol och därmed är den sanktion som finns att tillgå ekonomiskt skadestånd enligt LAS 38§ 1st, i det fallet arbetstagaren inte vill utföra arbete under uppsägningstiden.

För att vara berättigad till denna typ av skadestånd så måste du som påstår att arbetstagaren är skadeståndsskyldig bevisa för domstolen att det är just arbetstagarens underlåtenhet att utföra arbetet som har orsakat dessa förluster. Detta kan vara ett svårt beviskrav att nå upp till. Det ska också nämnas att det finns en jämkningsregel i LAS 38§ 3st vilket innebär att det ekonomiska skadeståndet kan sättas ner eller falla bort om detta anses skäligt. Nu nämner du inget om något kollektivavtal på arbetsplatsen, men kollektivavtal brukar ofta innehålla schabloner för skadeståndsberäkningen

Det du bör göra i första hand är att kontakta arbetstagaren och påpeka att denne har en skyldighet att arbeta under den avtalade uppsägningstiden och att denne annars riskerar att bli skadeståndsskyldig. Om denne ändå skulle vägra att arbeta så är det viktigt att du noggrant dokumenterar din skada samt de kontakter du har med arbetstagaren så att du har en chans att nå upp till beviskraven om du väljer att driva en process mot denne.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare