Vad gäller vid timanställning?

Hej!

Jag har nyligen fått en timanställning som personlig assistent, och har eventuellt sommarjobb där även. - men jag kanske har fått en mer permanent arbetsplats i en annan kommun och vill därmed säga upp mig på min första plats då jag hellre vill ha en permanent arbetsplats. Hur får jag göra?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Lagen som är aktuell för att besvara din fråga är lagen om anställningsskydd (LAS).

Allmänt om timanställning

En timanställning är ingen anställningsform i sig, utan innebär endast att lönen betalas ut per timme. Istället innebär vanligtvis en timanställnings att varje tillfälle du arbetar räknas som ett separat anställningstillfälle. Det kan därmed mycket väl vara så att du inte har någon uppsägningstid, eftersom din anställning bara varar så länge som det finns pass schemalagt på dig.

Skyldigheter för den anställde under anställningsperioden

Utgångspunkten inom arbetsrätten är att du som arbetstagare inte har rätt att avsluta din anställning förrän din anställning (samt en eventuell uppsägningstid) löpt ut. I det fall du säger upp dig och slutar innan dess gör du dig skyldig till ett avtalsbrott. Du kan till följd av detta även bli skadeståndsskyldig gentemot din arbetsgivare, 38 § LAS.

Din situation

Sammanfattningsvis innebär detta att du har möjlighet att framöver tack nej till erbjudanden om jobb, och på så sätt avsluta din anställning. Har du däremot tackat ja till erbjudna pass är du skyldig att jobba i enlighet med eran överenskommelse, annars finns risk att du gör dig skyldig till avtalsbrott. I det fall du redan kommit överens med arbetsgivaren om flera pass framöver föreslår jag att du vänder dig till din arbetsgivare och förklarar hur situationen ligger till. Chansen finns alltid att han eller hon går med på att du inte behöver arbeta de passen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar får du gärna återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare