Vad gäller vid skilsmässa när det finns enskild egendom till en av parterna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer först redogöra för rättsläget vad gäller äktenskapsskillnad och bodelning till följd av detta. Sedan koppla jag detta till din fundering.

Bodelning
När ett äktenskap upphör ska bodelning göras för att fördela makarnas egendom (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken [ÄktB]). Bodelning behöver dock inte göras om all egendom är enskild och ingen av makarna begär att överta bostad eller bohag från den andre maken. Bodelning görs med utgångspunkt i makarnas tillgångar när talan för skilsmässa väcktes alternativt med utgångspunkt i egendomsförhållandena på den ena makens dödsdag om äktenskap upplöstes till följd av ena makens död (9 kap. 2 § ÄktB).

Vid en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Detta betyder att all egendom som är enskild kommer bortses från vid bodelningen. Utöver detta får också personlig egendom som kläder och personliga presenter undantas från bodelningen (9 kap. 2 § ÄktB).

När makarnas egendom, som de är skyldiga att redovisa enligt 9 kap. 3 § ÄktB, är fastställd ska andelarna beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Vid andelsberäkningen ska en skuldtäckning göras (11 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att skulder som en make hade när talan för äktenskapsskillnad väcktes ska dras av från andelen. När andelarna är beräknade ska likadelning ske mellan makarna. Observera att en likadelning jämkas enligt en jämkningstrappa om 20% per år i de fall samlevnaden varat mindre än 5 år. Alltså, om makarnas samlevnad/förhållande varat i 2 år kommer endast 40% av andelarna likadelas mellan makarna.

Angående din fundering om enskild egendom gäller alltså att sådan egendom kommer bortses från vid en bodelning. Det gäller oavsett om det bara är ena maken som har enskild egendom.

Exempel
Make 1 har 600 000 kr i giftorättsgods och 300 000 kr i enskild egendom.
Make 2 har 200 000 kr i giftorättsgods, ingen enskild egendom.
Samlevnaden har varat i mer än 5 år, giftorättsgodset kommer likadelas utan jämkning.

800 000 kr (totalt giftorättsgods) / 2 = 400 000 kr.

Make 1 kommer efter bodelningen ha tillgångar om 700 000 kr (400 000 kr + 300 000 kr i enskild egendom).
Make 2 kommer efter bodelningar ha tillgångar om 400 000 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga. Välkommen att kontakta oss igen.

Önskar er ett gott nytt år

Med vänliga hälsningar

Jakob JohanssonRådgivare