Vad gäller vid en separation för vårdnad och umgängesrätt när en förälder bor utomlands?

Vad gäller vid en separation för vårdnad och umgängesrätt när en förälder bor i Spanien och en bor i Sverige. Barnet fött i Sverige. sambo men sepparerat

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten vid frågor om vårdnad, boende och umgänge är alltid barnets bästa. Mitt svar kommer förklara hur reglerna kring dessa typer av frågor hanteras generellt och även hur de hanteras när en förälder bor i Spanien. Svaret är ganska långt, så om du vill kan du börja med att läsa sammanfattningen längst ner för att sedan läsa svaret mer i detalj.

Reglerna om vårdnad och umgänge finns i föräldrabalken (FB).

Utgångspunkten är barnets bästa – en nära och god kontakt med båda föräldrarna

Barnet har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap. 1 § FB), och barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2a § FB).

Vid bedömningen av barnets bästa ska särskild vikt läggas vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2a § andra stycket FB). Hänsyn ska också tas till barnets vilja med beaktande av ålder och mognad (6 kap. 2a § tredje stycket FB).

När det gäller situationen där en förälder bor i Spanien och en förälder bor i Sverige kan det anses stämma överens med barnets bästa att ha båda sina föräldrar som vårdnadshavare. Däremot kan man fråga sig om det är rimligt att barnet ska ha växelvist boende mellan länderna. Nu vet jag ju inte hur gammalt barnet i fråga är, men det mest rimliga rent generellt är att barnet får bo kvar i det land där barnet har mest kompisar, går i förskola/skola och i övrigt känner sig trygg.

Föräldrarna kan avtala om vårdnad och boende – annars kan domstol besluta

Det är bra om man kan komma överens om barnets vårdnad och boende för att om inte annat göra situationen så bra som möjligt för barnet.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna får föräldrarna själva avtala om att vårdnaden om barnet ska vara fortsatt gemensam eller om en av föräldrarna ska ha ensam vårdnaden om barnet. Detta avtal ska gälla om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Socialnämnden ska godkänna avtala om det inte är uppenbart oförenligt med barnets bästa (6 kap. 6 § FB). Föräldrarna kan även ingå avtal om barnets boende. Detta avtal ska gälla om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det (6 kap. 14a § andra stycket § FB).

Föräldrar kan få hjälp av socialtjänsten att upprätta avtal om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 17 a § FB, 5 kap. 3 § socialtjänstlagen).

Om föräldrarna inte kan komma överens om var barnet ska bo eller vem som ska ha vårdnaden om ett barn kan en domstol besluta detta (6 kap. 5 § och 6 kap. 14a § FB). Det är dock bra om man så långt som möjligt kan undvika en tvist i domstol om detta då det är en mycket energikrävande process som kan tära på familjeförhållanden. Mer information om familjetvister i domstol hittar du här på Sveriges domstolars hemsida.

Barnet har en lagstadgad umgängesrätt

Även om barnet bara bor hos den ene föräldern så har barnet en lagstadgad rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor med (6 kap. 15 § FB). Detta innebär att om man kommer överens om att barnet ska bo i Sverige med den ene föräldern så ska man ändå se till att barnet har regelbundet umgänge med den förälder som bor i Spanien.

Umgänget behöver inte innebära att barnet och föräldern alltid ses i verkligheten, utan kan innebära till exempel regelbundna video-samtal och telefonsamtal. Det viktigaste är att barnets bästa hela tiden sätts i centrum. Kanske kan det vara rimligt att barnet då och då får åka och hälsa på föräldern i Spanien eller att föräldern kommer och hälsar på regelbundet i Sverige. Kanske kan man komma överens om att barnet åker och hälsar på hos föräldern i Spanien någon helg i månaden eller liknande. Om det känns för mycket får man kanske gottgöra det med fler telefonsamtal m.m.

Föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets umgänge med den förälder barnet inte bor ihop med så långt som möjligt uppfylls (6 kap. 15 § andra stycket FB).

Om man har svårt att komma överens om umgängesfrågan kan en av föräldrarna väcka talan i domstol för att domstolen istället ska besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern (6 kap. 15a § FB). Domstolen tar utgår alltid från vad som får anses vara barnets bästa (6 kap. 2a § FB).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är barnets bästa alltid utgångspunkten när det gäller frågor om vårdnad, boende och umgänge. Detta kan skapa lite svårigheter när föräldrarna bor i olika länder. Det bästa för barnet är troligtvis att få bo kvar i de land där barnet har kompisar, går i förskola/skola och/eller i övrigt känner sig hemma, men en bedömning får alltid göras i det enskilda fallet.

Oavsett hur man väljer att göra med boende och vårdnad är det viktigt att barnet får möjlighet till umgänge med båda sina föräldrar. Om en förälder bor utomlands kan det ibland vara svårt att få till umgänge där barnet och föräldern träffas, men då får man se till att kompensera detta med andra typer av umgänge som till exempel telefonsamtal, video-samtal, mejl, brev, och så vidare.

Det bästa är om föräldrarna kan komma överens och tillsammans avtala om vårdnad, boende och umgänge för barnet. Sådana typer av avtal kan man få hjälp av socialtjänsten att upprätta.

Om föräldrarna inte kan komma överens kan frågor om vårdnad, boende och umgänge avgöras av en domstol. Domstolen utgår alltid från vad som får anses vara barnets bästa. I det fall där en förälder bor utomlands kan det vara svårt att tillgodose barnets bästa med ett växelvist boende mellan länderna, men då blir umgängesfrågan desto viktigare. En bedömning görs alltid i det enskilda fallet, och olika saker kan ha betydelse för bedömningen som till exempel barnets vilja med beaktande av ålder och mognad.

Mina råd

Mitt råd är att så långt som möjligt försöka komma överens om boende, vårdnad och umgänge för barnet. Ha alltid barnets bästa i åtanke, och försök att om möjligt undvika att ta upp tvister om detta till domstol då dessa kan vara mycket energikrävande och tära på familjerelationen.

Behöver ni hjälp med att upprätta avtal om vårdnad och boende kan ni höra av er till socialtjänsten i kommunen där den ena föräldern bor. Ni kan också ta hjälp av en jurist som hjälper er att reda ut alla frågetecken. Ni kan till exempel höra av er till våra jurister här på Lawline för hjälp.

Ytterligare frågor?

Om du har någon följdfråga på det jag nu skrivit eller om du har några andra funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga. Du är även välkommen att höra av dig på telefon till mina duktiga kollegor här på Lawline. Du kan nå dem på nummer 08-533 300 04.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare