Vad gäller som förskott på arv till arvtagare som inte är bröstarvingar?

Min syster som var ensamstående utan barn avled nyss. Då det inte finns något testamente så är det våra (gifta) föräldrar som ärver henne.

Innan min syster dog så var hon sjuk i ungefär ett halvår och under den tiden var det min mamma och jag som hjälpte henne. För det fick vi ibland gåvor som tack för hjälpen. Länge trodde min syster (och vi) att hon skulle bli frisk men först sista veckorna innan dödsfallet så blev det uppenbart att hon inte skulle klara sig.

Nu är min far upprörd över att min mor fått saker innan dödsfallet och menar att det ska räknas in i bouppteckningen. Han menar att min syster inte hade rätt att ge bort saker alls till mamma medan hon var sjuk utan att det ska noteras i bouppteckningen som del i arvet.

Vad är det som gäller när det inte handlar om bröstarvingar som ju har laglig rätt till sin laglott utan om föräldrar som ärver sitt barn?

Ska en person inte få ge bort saker medan hon lever bara för att hon kanske snart avlider? (Hon var ju vid tillfället övertygad om att hon skulle överleva detta.)

Eller ska hon föra bok över vad som ges bort och sedan ska det tas upp i bouppteckningen?

Hur långt före sitt dödsfall ska man i så fall kunna ge bort saker utan att behöva notera det?

Det handlar inte om gåvor för några stora summor (hundralappar).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väder dig till Lawline med din fråga!

Det är mycket riktigt så att det är era föräldrar som ärver om din syster inte hade några barn vilket framgår av 2 kapitlet 2§ Ärvdabalken (ÄB). Gåvor till andra arvingar än bröstarvingar räknas i regel inte som förskott på arv. För att gåvorna från din syster till din mamma ska räknas som förskott på arv så måste det ha framgått att det var din systers intention redan vid gåvotillfället. Förskott på arv regleras i 6 kapitlet ÄB och regeln som blir tillämplig just i ert fall är 6 kapitlet 1§ 1st 2 meningen ÄB. Det korta svaret är alltså att gåvorna till din mamma inte räknas som förskott på arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare