FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/08/2018

Vad gäller om man blir gravid med annan under tiden man genomgår en skilsmässa?

Hej!

Vad händer om man blir gravid med sin nya sambo under tiden som man fortfarande räknas som gift då exmaken valt att inte skriva på skilsmässan och därmed blir gravid med en annan man (efter betänketiden är slut på 6 mån men domen om skilsmässa inte gått i "laga kraft")? Men att barnet kommer födas då skilsmässan har gått igenom för länge sedan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att främst att besvara din fråga med hjälp av reglerna i föräldrabalken (FB).

Det ska först och främst nämnas att sambolagen och rättigheterna som ni får genom samboförhållandet inte gäller under tiden som en av samborna är gift med någon annan (sambolagen 1 § tredje stycket). Äktenskapet är inte heller upplöst innan domen vunnit laga kraft (äktenskapsbalken 5 kap. 6 §).

Fastställande av faderskap

Huvudregeln är att om modern är gift med någon när barnet föds är denna att anses som barnets far (FB 1 kap. 1 §). Eftersom barnet i ditt fall kommer födas då domen vunnit laga kraft så kommer modern vara gift vid barnets födelse och exmaken kommer då inte anses vara barnets far.

Istället får det fastställas att den nya sambon är barnets far genom bekräftelse eller dom (FB 1 kap. 3 §).

Bekräftelsen av faderskap ska göras skriftligt inför två vittnen. Denna ska sedan skriftligen godkännas av socialnämnden och av modern (FB 1 kap. 4 §). Rätten kan även fastställa faderskapet genom dom om det går att genomföra en genetisk undersökning som visar att den nya sambon är barnets far. Rätten kan också förklara den nya sambon som barnets far om det är utrett att denne har haft samlag med barnets mor under den tid då barnet kan vara avlat och det med hänsyn till omständigheterna är sannolikt att barnet är avlat av honom (FB 1 kap. 5 §).

Vårdnadshavare

Eftersom barnets mor och den nya sambon inte är gifta blir endast modern barnets vårdnadshavare (FB 6 kap. 3 §). För att ändra så båda föräldrarna blir vårdnadshavare så kan detta ansökas hos rätten (FB 6 kap. 5 §). Det kan även avtalas om att det ska vara gemensam vårdnad av barnet. Ett sådant avtal ska vara skriftligt och godkänt av socialnämnden (FB 6 kap. 6 §).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare