Vad gäller om jag bor kvar i min andrahandslägenhet efter att kontraktet löpt ut?

Hej! Jag har ett andrahandskontrakt där jag bor idag, men kontraktet har gått ut sista Februari. Nu har jag fått ett förstahandskontrakt från 1 April så jag kommer flytta då. Den nya gästen flyttar inte in förrän 1 Maj så min hyresvärd vill att jag ska stå för hyran i April månad. Det är väl inget jag är skyldig till egentligen när kontraktet har gått ut?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ditt andrahandskontrakt gick ut den 28 februari 2018, men att du fortfarande bor kvar i lägenheten till dess att du flyttar lagom till den 1 april 2018, och att hyresvärden nu vill att du betalar hyran för såväl mars som april 2018 tills den nya hyresgästen flyttar in. Jag förutsätter också att ni inte har kommit överens i förväg om vad som ska gälla under de här sista månaderna efter 28 februari.

Om du hyr en hyresrätt

Reglerna för hyra i andra hand av hyresrätt finns i reglerna i Jordabalkens 12 kapitel. Kontraktet är utgångspunkten för ditt hyresavtal med din hyresvärd, och då det gick ut 28 februari skulle du inte behövt betala hyran för vare sig mars eller april (JB 12:3 1 st). Eftersom du nu bor kvar i lägenheten efter kontraktet löpt ut kan läget bli ett annat. Ditt hyreskontrakt hade en bestämd tid, och som utgångspunkt löper kontraktet ut då. Tidsbestämda hyresavtal behöver dock också sägas upp i vissa situationer. Har du bott i lägenheten i längre än 9 månader måste kontraktet sägas upp för att sluta gälla, oavsett slutdatumet ni bestämt (JB 12:3 2 st).

Dessutom kan ert tidsbestämda kontrakt övergå till ett kontrakt på obestämd tid under följande omständigheter (JB 12:3 3 st):

- Om ingen av er säger upp avtalet, och ni inte heller avtalat om vad som händer om en av er låter bli att säga upp avtalet

- Om du bor kvar efter kontraktet gått ut och hyresvärden inte säger åt dig att flytta

Om kontraktet övergått till ett på obestämd tid är det tre månaders uppsägningstid som gäller, för både dig och din hyresvärd (JB 12:4). Om de här tre månaderna inte passerat, efter att du meddelade att du inte ville bo kvar längre, så kan hyresvärden kräva att du betalar för hela uppsägningstiden.

Om du hyr en bostadsrätt

Hyr du en bostadsrätt gäller istället Lagen om uthyrning av egen bostad. I stort sett samma regler gäller här – ett tidsbestämt hyresavtal löper ut vid slutdatumet, men kan anses ha förlängts om du bor kvar efter den tiden utan att hyresvärden ber dig flytta. Den stora skillnaden är att du som hyresgäst har en månads uppsägningstid istället för tre (3 §).

Sammanfattningsvis

Din skyldighet att betala hyran för april månad är alltså helt beroende på hur ert ursprungliga avtal var utformat, hur lång tid det avtalet löpte över och i hur god tid du meddelade att du ville flytta ut.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare