Vad gäller när ett barn ingår köprättsligt avtal utan förmyndares samtycke?

Min dotter som är 9 år hade vid flera tillfällen den senaste vecka varit och köpt olika tillbehör till sina Barbiedockor i en leksaksaffär. Sakerna kostade mellan 50 kr och 99 kr. Hon hade tagit pengar ur sin pappas plånbok utan lov. När vi upptäckte de nya sakerna hade hon totalt hunnit handlat för nästan 600 kr under en vecka. Vi gick till leksaksaffären och yrkade att de skulle betala tillbaka 600 kr eftersom vi inte lämnat något medgivande till köpen.

Leksaksaffären bestred yrkandet och menade att de nte gjort något fel. Min dotter hade vid de flesta tillfällena haft sin storebror, som är 12-13 år, med sig. Butiksbiträdet hade frågat barnen om de hade fått lov av oss att köpa sakerna. De hade svarat att de fått pengarna av sin mamma. De menade att det var vårat eget fel som inte uppfostrat våra barn bättre.

Ska vi få tillbaka pengarna?

Vart kan vi vända oss för hjälp?

Vilka lagar gäller här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten gällande avtal vilar på principen att avtals ska hållas. Har ett bindande avtal uppkommit vid t.ex. ett köp gäller det. För att kunna ingå ett bindande avtal krävs dock att man har s.k. rättshandlingsförmåga för att kunna vara part i ett avtal. De som inte har rättshandlingsförmåga är bl.a. omyndiga, vilket är barn under 18 år (9 kap. 1 § föräldrabalken, FB). Ett barn är därför inte behörig att ingå avtal.

En förmyndare kan i förhand godkänna ett ingånget avtal om det vid ett köp är underförstått, t.ex. vid köp av godis, men kan inte godkänna i efter hand den omyndiges handlingar. Att säljaren är i s.k. god tro om att köpet är tillåtet gäller inte vid avtalande med minderårig. Avtal med ett barn utan förmyndares samtycke är därför ogiltigt och prestationerna ska därför återgå, men däremot kan barnet bli ersättningsskyldig om hen t.ex. ljuger om att samtycke från förmyndaren fanns (9 kap. 7 § FB).

Din fråga liknar något som allmänna reklamationsnämnden, ARN, har gjort en bedömning kring vilket gällde en liknande situation där ett barn hade tagit pengar utan lov och köpt samlarkort i en leksaksaffär i sällskap med sin äldre bror och båda ljög om att samtycke från förmyndarna fanns. ARN bedömde detta i linje med det jag ovan sagt, att barnet som köpte korten var omyndig och därför inte var behörig att ingå avtal och rekommenderade företaget att ge tillbaka pengarna och att samlarkorten skulle återlämnas av barnet. Om korten inte fanns kvar hade företaget rätt till ersättning för dem då de inte kunde anses vara till nytta för barnet. Du kan läsa ARN:s bedömning här.

Jag skulle därför rekommendera dig att gå till leksaksaffären och prata med säljaren igen och även nämna att ARN har gjort en bedömning kring en väldigt likartad situation där deras rekommendation var att få tillbaka pengarna och återlämna leksakerna. Om säljaren trots detta inte vill gå med på det kan även du göra en anmälan till ARN som då gör en bedömning av din situation och utfärda en rekommendation, för att hoppas på att säljaren i sådana fall blir lite mer medgörlig. Rekommendationen är inte bindande för företag att följa, men många väljer att följa dem ändå.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare