Vad gäller när ena sambon betalat kontantinsatsen?

Jag och min partner har precis köpt ett hus vi båda är skrivna på. Jag har betalat hela insatsen i huset själv. Samboavtalet är påskrivet. Jag vill nu göra slut men är rädd att hon kan kräva att få hälften av mina pengar som nu ligger som insats i huset. Har jag rätt är få tillbaka hela insatssumman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har man inget samboavtal så utgör bostad som införskaffats för gemensamt bruk samboegendom. Den ska delas lika vid en separation om någon av parterna begär det (8 § sambolagen). Har man skrivit ett samboavtal kan man emellertid frångå det. Det man kan reglera i samboavtalet är att ingen egendom ska ingå i bodelningen, eller att en viss egendom ska undantas från bodelning (9 § sambolagen).

Om ni äger huset gemensamt bör ni upprätta ett skuldebrev till förmån för dig avseende den del av insatsen som motsvarar hennes andel i huset.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare