Vad gäller i en vårdnadstvist när den ena föräldern har blivit fanatisk i sin religiösa tro?

Kan en förälder, som blivit nyfrälst för 1 år sedan och nu har blivit fanatisk i sin tro i sjundedagsadventisterna, anses som psykiskt sjuk.

Flickan är 8 år och bor varannan vecka hos sina föräldrar. Mamman vill söka ensam vårdnad, vad gäller i en vårdnadstvist?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad, boende och umgänge hittar du i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Vilka olika möjligheter finns för att få till stånd ensam vårdnad?
När vårdnaden är gemensam och någon av vårdnadshavarna vill ändra på detta finns två huvudsakliga alternativ. De kan dels upprätta ett avtal om att vårdnaden ska vara ensam. Avtalet ska vara skriftligt och godkännas av Socialnämnden. Socialnämnden ska godkänna avtalet så länge det inte uppenbart strider mot barnets bästa ().

Har vårdnadshavarna svårt att komma överens kan det ju vara svårt få till ett avtal. Då finns istället en möjlighet att väcka talan så att domstolen avgör hur vårdnaden ska se ut (). Eftersom en domstolsprocess både kan vara dyr och påfrestande för de deltagande rekommenderar jag att försöka komma överens genom avtal i första hand.

Det finns en möjlighet att vända sig till Socialnämnden inom kommunen som kan hjälpa till med att komma överens i frågor om vårdnad, boende och umgänge. De kan även hjälpa till med att upprätta ett vårdnadsavtal om parterna kan komma överens genom de så kallade samarbetssamtalen (18§ resp. 5 kap. 3§ Socialtjänstlagen).

Vad kan läggas till grund för en vårdnadsbedömning?
Avgörande för alla frågor som rör vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa (2a§). Här tar man särskild hänsyn till risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp, att barnet förs bort eller annars far illa, barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna samt barnets vilja med hänsyn till dess ålder och mognad. I praxis (tidigare domar) börjar man ta hänsyn till barnets egen vilja vid ca. 12 års ålder.

Vad gäller angående den fanatiska tron och mer specifikt i det här fallet?
Att barn behöver en nära och bra kontakt med båda föräldrarna gäller som en ganska stark utgångspunkt. En ändring av vårdnaden ska alltså inte bedömas kunna påverka barnets möjlighet till närhet till båda sina föräldrar i alltför stor utsträckning. Bedöms barnet dock fara illa av att tron är väldigt fanatisk skulle det nog kunna läggas till grund för en ändring i vårdnaden men det är väldigt svårt att bedöma utan fler omständigheter i fallet och det är alltid domstolen som gör avvägningen i sista hand. Barnets egen vilja i och med att hon bara är 8 år gammal kommer att få mindre betydelse i frågan eftersom barn i den åldern bedöms vara ganska lättpåverkade av båda sina föräldrar och därmed ha svårt att ge uttryck för vad som faktiskt är den egna viljan.

Sammanfattningsvis är det svårt att säga exakt hur den fanatiska tron skulle bedömas i sammanhanget då det är svårt att säga hur barnet påverkas utan fler omständigheter i frågan. Min rekommendation är att försöka komma överens genom avtal om vårdnaden i första hand eftersom alla parter säkert bara vill det bästa för barnet. Barnets bästa är alltid det som är avgörande för bedömningen av hur vårdnaden ska se ut.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare