Vad gäller för uthyrning av bostadsrätt?

Regler för uthyrning av bostadsrättslägenhet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer i mitt svar redogöra de allmänna reglerna under förutsättning att man hyr ut hela bostadsrätten och inte enbart ett rum medan du bor kvar i samma lägenhet.

Rätten att hyra ut sin bostadsrätt

Man har rätt att hyra ut sin bostadsrätt om man får bostadsrättsföreningens samtycke till detta (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). Om styrelsen inte ger sitt samtycke så är det möjligt att få tillstånd av Hyresnämnden. Då krävs att du har ett giltigt skäl att hyra ut och bostadsrättsföreningen inte har en befogad anledning att vägra så ska Hyresnämnden ge dig tillåtelse att hyra ut (7 kap. 11 § bostadsrättslagen).

Utgångspunkten är att bostadsrättsinnehavaren ska ha ganska stor frihet att hyra ut lägenheten i andra hand så skälen behöver inte vara annat än t.ex. att man ska bo på annan plats under en tid. Att enbart vilja ta ut hyra är dock inte ett godtagbart skäl.

Får man inte något samtycke från styrelsen och inte ansöker hos Hyresnämnden men hyr ut bostadsrätten i andra hand ändå, så är detta en grund för förverkande (7 kap. 18 § andra punkten, bostadsrättslagen). Vilket i förlängningen kan leda till tvångsförsäljning av bostadsrätten.

Bestämmande av hyran

När det gäller uthyrning av bostadsrätt i andra hand så har man en betydligt större frihet när man bestämmer hyran jämfört om det är en hyresrätt man hyr ut i andra hand. De regler som gäller är att man får inte ta ut mer i hyra än att hyran inte får påtagligt överstiga de kapitalkostnader och driftskostnader man har för (4 § andra stycket, lagen om uthyrning av egen bostad). Med "påtagligt" ska förstås 2-5 % men kan variera.

Hyrestidens längd

Det finns ingen lagbestämd gräns för hur länge man får hyra ut sin bostadsrätt. Det beror på samtycket från styrelsen eller tillåtelsen från Hyresnämnden. Värt att veta här är att en hyresgäst vid hyra av privatägd bostadsrätt inte har något besittningsskydd på samma sätt som om det var en hyresrätt som uthyrdes i andra hand. Hyresgästen har alltså inte automatiskt rätt till förlängning av hyresavtalet (3 § tredje stycket, lagen om uthyrning av egen bostad).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare