Vad gäller för uppsägningstid vid personlig assistans?

Hej!

Jag har nyligen påbörjat en ny anställning (1 februari 2018) som personlig assistent.

Tyvärr trivs jag inte alls med min brukare och mår väldigt dåligt varje arbetspass. Brukaren kräver att varje minsta detalj görs efter dennes vilja men tyvärr är jag inte kapabel till att utföra alla arbetsuppgifter på det sätt som hen kräver. Ett exempel kan vara att hen ska bli satt i sin rullstol och jag ska med rätta till hen med vänster hand. Jag får inte utföra detta på något annat vis men klarar tyvärr inte av detta då jag inte är stark nog.

Vad jag undrar är hur det funkar om jag säger upp mig?

Enligt mitt anställningsavtal är jag anställd visstid så länge uppdraget varar och uppsägningstid är enligt KFOs kollektivavtal. Jag har dock hört att just när det gäller personlig assistans har både brukaren och assistenten, om personkemin inte funkar, rätt att avsluta anställning på dagen. Finns det någon sanning i detta?

Vill även tillägga att jag har pratat med min arbetsledare om detta. De förstår att jag känner som jag gör och ska gå vidare och prata med brukaren. Det som dock är problemet är att de är en man kort redan, då en assistent som började samtidigt som mig redan slutat pga samma anledning jag nu också vill avsluta min anställning och de vill inte gärna släppa mig.

Vad har jag för rättigheter här? Jag vill helst slippa gå dit mer men vill samtidigt göra rätt för mig och avsluta på rätt sätt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstider kan variera mycket mellan olika anställningar, det som gäller i ditt fall är det som står i ditt kollektivavtal.

Jag tror att det här du har hört om uppsägning just för personlig assistans kan vara kopplat till en regel i Lag om arbetstid m.m i husligt arbete. Denna lag hade varit aktuell om du varit anställd direkt av brukaren, vilket inte är fallet om jag tolkar din fråga rätt. I den lagen finns en bestämmelse som innebär att arbetsgivaren (alltså den som är i behov av assistans) kan säga upp arbetstagaren utan saklig grund. Personen måste alltså inte ange något skäl, däremot gäller en uppsägningstid på minst en månad (12 § Lag om arbetstid mm i husligt arbete).

Jag skulle råda dig att prata med din arbetsgivare igen, kanske finns det en möjlighet att omplacera dig? Är du medlem i facket kan du även kontakta dem och se om de kan förhandla med din arbetsgivare.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare