Vad gäller för uppsägning vid 65 års ålder?

Nyss fylld 65 år överlämnade idag min arbetsgivare (utan att i förväg ha informerat eller samtalat med mig och facket med vilket finns kollektivavtal) ett papper på vilket står ÖVERENSKOMMELSE. Där står att " till följd av driftinskränkningar har idag 2022-10-27 följande överenskommelse träffats" Anställd x.x. lämnar nu sin tjänst p.g.a. pension 2023-04-01 Perioden tills dess är avlönad och arbetsbefriad samt semestergrundande, ej avräkningsfri! Slutlön utbetalas senast under april 2023 Arbetsplatsen omfattas av Unionens kollektivavtal, men jag är inte medlem i facket och har arbetat heltid på arbetsplatsen i mer än 10 år. Arbetsgivaren hävdar att då man man fyllt 65 år kan man sägas upp p.g.a. arbetsbrist med 1 månads varsel Det finns andra medarbetare på arbetsplatsen som (är yngre) och utför exakt samma arbetsuppgifter. Ger inte LAS rätt att kvarstå i anställning numera tills man fyller 68 år? Kommande år 2023 tills 69 år? Ger inte samma LAS 11 paragrafen även rätt till 6 månaders uppsägningstid vid arbetsbrist då man varit anställd mer än 10 år? Arbetsplats och namn anges inte för då kan man bli anklagad för bristande lojalitet Med vänliga hälsningar x.x.

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att det är upprörande att mottaga ett sådant besked och jag ska givetvis hjälpa dig med din fråga.

Får kollektivavtalet ändra de rättigheter som jag får genom LAS?

Du nämner att ni har ett kollektivavtal, så den första frågan blir givetvis om kollektivavtalet kan sätta villkor som för dig som arbetstagare vore sämre i fråga om uppsägning.

När det kommer till LAS så är den så kallad “semi-dispositiv” det innebär att man genom kollektivavtal kan förhandla bort delar av LAS. Det som kan avtalas bort framgår av 2b § LAS. Detta inkluderar vissa regler om omplacering, reglerna om turordningen vid uppsägning och reglerna om återanställning.

Vad exakt som står i kollektivavtalet varierar hos unionen mellan branscher så det är svårt att säga vad som står i just ert kollektivavtal. Jag skulle därför rekommendera dig att kika på ditt specifika kollektivavtal för din fråga. Däremot kommer jag nedan redogöra för vad som gäller enligt LAS.

Undantag för uppsägningsregler vid viss ålder

Precis som du nämner finns i dagsläget enligt 32 a § en regel som fastställer att rätten för en arbetstagare att kvarstå i sin anställning till dess att arbetstagaren fyllt 68 samt att inskränkningar för reglerna kring uppsägning för 68 åringar finns i 33 – 33 d §§, varvid vissa ändringar kommer att träda i kraft 1 januari 2023.

Nedan kommer jag på grund av att du endast är 65 redogöra för de generella reglerna vid uppsägning.

Generella regler för uppsägning på grund av arbetsbrist

Du skriver att den angivna anledningen för uppsägningen är “driftinskränkningar” vilket jag tolkar som att de menar på att det rör sig om arbetsbrist. Detta räknas som ett sakligt skäl enligt 7 § LAS. Sakliga skäl föreligger däremot inte om uppsägning hade kunnat undvikas genom omplacering enligt 7 § 2 stycket LAS. Detta gäller dock endast i rimlig mån, man kan till exempel inte säga att någon utan nödvändig kvalifikation ska omplaceras till en position där det krävs t.ex. en viss högskoleutbildning.

Turordningsreglerna

Den centrala regeln vid uppsägning är ofta känd som sist in först ut, det vill säga den med kortast anställningstid ska bli uppsagd först. Om två personer varit anställda lika länge har den äldre företräde att stanna (22 § LAS). Om någon däremot har nedsatt arbetsförmåga och på grund av detta getts särskild sysselsättning hos arbetsgivaren har denne, om det inte skulle innebära allvarliga olägenheter, företräde framför turordningen (23 § LAS).

Turordningsreglerna kan till viss del sättas ur spel av en omplacering. Detta beror på att omplacering inte nödvändigtvis måste ta hänsyn till turordningsreglerna. På så sätt kan arbetsgivaren rädda anställningen hos någon med sämre turordning genom att omplacera denne till en annan driftenhet eller ett annat kollektivavtalsområde. Vidare bör noteras att den som nekar en omplacering som anses skälig, hamnar helt utanför turordningen och kan således sägas upp först.

Turordningsreglernas inskränkningar

Arbetsgivaren kan i dagsläget undantaga någon som fyllt 68 från turordningsreglerna utifrån LAS, men detta blir på grund av din ålder inte tillämpligt.

Inledningsvis kan nämnas att arbetsgivaren totalt får undantaga 3 arbetstagare från turordningen, detta får dock endast göras en gång inom ett spann på tre månader (22 § 2 stycket LAS). Vidare omfattas inte arbetstagare som exkluderas från LAS enligt 1 § dvs t.ex. arbetsgivarens familj.

Flera driftenheter eller flera kollektivavtalsområden innebär att det kan finnas flera turordningskretsar. Olika driftenheter innebär att om ett företag har kontor både i Stockholm och Göteborg, så behöver de inte vid arbetsbrist i Stockholm först säga upp någon i Göteborg som vid jämförelse har en sämre turordning. Olika kollektivavtalsområden innebär att en uppsägning för till exempel arbetande under ett kollektivavtal för industri inte berör de inom samma företag som är anställda under kollektivavtalet för telekom.

Uppsägningstid

Du nämner att du har arbetat på ditt nuvarande jobb i över 10 år, detta skulle således innebära att du enligt LAS 11 § har rätt till 6 månaders uppsägningstid. Detta kan dock ändras genom kollektivavtal från central arbetsorganisation enligt 2 b § LAS.

Slutsats:

Utifrån LAS finns således ingen grund för att kringgå turordningsreglerna för uppsägning på grund av din ålder. Det finns inte heller i LAS en grund för att kringgå din uppsägningstid. Du skulle dock behöva kika på ditt kollektivavtal för att se vad som mer specifikt avtalats för din arbetsplats.

Min rekommendation är att du inleder med att kika på kollektivavtalet för att se om det säger något speciellt rörande situationen, och därefter ha en dialog med din arbetsgivare om den potentiellt oskäliga uppsägningen. Det brukar generellt vara enklast och billigast att hantera det direkt med arbetsgivaren.

Om det däremot inte kommer fram till något med arbetsgivaren eller vill ha juridisk rådgivning kring tolkningen av kollektivavtalet kan du istället boka tid med en av våra jurister.

Lin ToftRådgivare