FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/12/2018

Vad gäller för underhållsansvar vid olika ekonomiska förutsättningar?

Hej! Hur betalar man för barnen efter en skilsmässa när ena parten har 40.000kr/mån och den andre studerar med studielån CSN?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkt för svaret

Ni är ett par som nyligen har separerat och som har gemensamma barn. Frågan är hur fördelningen av kostnaden för barnen ska se ut då föräldrarna har mycket skiljande ekonomisk förmåga. Det framgår inte huruvida barnet växelvis bor hos bägge föräldrarna eller om det enbart är den ena som är så kallad boendeförälder; jag kommer således besvara situationen för bägge av dessa scenarion.

Föräldrar har en skyldighet att svara för underhåll till barnet, vilket baseras på barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § föräldrabalken, hädanefter FB). Som huvudregel fullgörs underhållsskyldigheten genom att barnet bor med föräldrarna, men kan annars fullgöras genom erläggande av underhållsbidrag (se 7 kap. 2 § FB).

Vad gäller vid växelvis boende?

Växelvis boende råder då barnet stadigvarande bor hos båda föräldrarna, vilket förutsätter boende med vardera förälder till minst en tredjedel av tiden (NJA 1998 s. 267). Huvudregeln vid växelvis boende är att det inte råder skyldighet att betala något underhållsbidrag. Istället fullgörs underhållet genom boendet (jfr 7 kap. 2 § FB).

Undantag härför råder genom så kallat standardtillägg vid växelvis boende. Bidragsskyldighet kan uppkomma vid växelvis boende för förälder med bättre ekonomisk standard för att garantera barnet stadigvarande likvärdig standard (detta följer genom en tolkning av 7 kap. 6 § FB). I praxis har uttryckts att barnet ska "ha rätt att leva på en nivå som inte alltför mycket avviker från den standard som den bäst ekonomiskt ställde föräldern har och, vid växelvis boende, inte endast under den tid barnet bor med föräldern." (NJA 2013:955)

Sammantaget kan i detta fall konstateras att det är möjligt att föräldern med inkomst om 40 000 kronor per månad troligen åläggs att avge visst underhållsbidrag. Detta för att barnen ska tillses motsvarande ekonomisk standard även vid boende hos den studerande föräldern.

Vad gäller om barnen stadigvarande bor hos enbart ena föräldern?

I detta fall kommer den ena föräldern troligt anses fullgöra underhållsskyldigheten genom boendet medan den andre föräldern åläggs att utge underhållsbidrag, vilket vanligen betalas vid inledningen av varje månad (se 7 kap. 7 § FB).

Som ovan nämnt baseras underhållsbidraget på barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (se återigen 7 kap. 1 § FB). Detta innebär att barnets fastslagna behov fördelas proportionerligt på föräldrarna utifrån deras ekonomiska situation (se bla. NJA 1985 s. 781). I praxis har konstaterats att underhållsberäkningen för förälder som tar tjänstledigt för studier ska baseras på uppburet studiebidrag (NJA 1978 s. 392). Det är huvudsakligen den faktiska inkomsten som utgör grund för bedömningen, varvid 40 000 kronor normalt är väsentligt mer än månatligt studiebidrag. Från inkomsten görs dock avdrag för faktiska boende- och levnadskostnader (7 kap. 3 § andra stycket FB), potentiellt eventuell sambo (7 kap. 3 § tredje stycket), andra hemmaboende barn (7 kap. 3 § fjärde stycket FB) samt andra skäliga kostnader. Det är slutsumman efter dessa avdrag som utgör det överskott som ligger till grund för ansvarsfördelningen mellan föräldrarna. Således är det inte säkert att föräldern med inkomst på 40 000 kronor i månaden i slutändan har egentligt högre ekonomisk kapacitet, även om så sannolikt ej är fallet.

Sammantaget är den vanliga lösningen att den förälder hos vilken barnet inte stadigvarande bor förpliktas utge underhållsbidrag (se 7 kap. 2 § FB). Vid en proportionell ansvarsfördelning lär den studerande förälderns ansvar bli mindre långtgående än för den förvärvsarbetande.

Sammanfattning

Bedömningen av underhåll är ytterst beroende av specifika omständigheter i det enskilda fallet och lagen har lämnat öppet för anpassade lösningar både avseende belopp och fördelning. Vid växelvis boende anses föräldrarna normalt uppfylla underhållsskyldigheten genom boendet i sig. Bor barnen stadigvarande enbart hos ena föräldern kommer den andre troligt förpliktas utge underhållsbidrag. Ansvaret fördelas proportionerligt utifrån ekonomisk förmåga.

Fastställande av underhåll kan ske antingen genom dom eller avtal mellan föräldrarna (7 kap. 2 § andra stycket FB). Genom avtal ges goda möjligheter att samsas kring en lösning som passar bägge föräldrarna.

Hoppas jag lyckats bringa klarhet angående omständigheterna!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare