Vad gäller för skylten "förbudet att rasta hund"?

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och brukar rasta min katt på en liten gräsplätt precis brevid min bostadsrätt. Denna gräsplätt tillhör bostadsrättsföreningen mittemot, alltså inte bostadsrättsföreningen som jag tillhör. Nu har det satts upp skyltar "förbjudet att rasta hund" vid gräsplätten och nyligen fick jag mig en rejäl utskällning av en granne att det var olaglig att jag ens vistades på denna gräsplätt då jag inte tillhör den bostadsrättsföreningen och än mer olagligt att jag hade med mig katten. Jag har aldrig lämnat bajs på gräsmattan. Jag undrar vad det är för lagar och regler som gäller vid bostadsrätter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglering gällande bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen (BRL).

Bevara sundhet, ordning och gott skick utanför huset
Jag tolkar frågan som att det inte är din gräsmatta som du rastar din katt på. Bostadsrättsföreningar får normal besluta om ordningsregler som innebär att både katter och hundar inte får rastas på gården / gräsmattan. Enligt BRL 7 kap 9 § första stycket så ska en bostadsrättshavare vid användning av sin lägenhet besvara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Bostadsrättshavare måste även rätta sig efter särskilda regler som bostadsrättsföreningen meddelar.

Förbudet enligt skylten
En skylt med texten "förbudet att rasta hund" innebär inte ett totalförbud. Din katt måste givetvis vara kopplad och du måste plocka upp efter dig.

Bedömningen i ditt fall
Regeln i BRL 7 kap 9 § första stycket bör omfatta gräsplätten mitt emot huset, där du rastar din katt. Du bör därmed respektera skylten. Däremot innebär inte skylten ett totalförbud, och om du plockar upp efter dig bör det ses som att du "bevarar sundhet, ordning och gott skick utanför huset" och är okej att du rastar sin katt utanför. Däremot skulle jag rekommendera att du respekjterar skylten som har satts upp genom att gräsplätten inte bör vara den huvudsakliga platsen för rastning, kanske finns det andra ställen i närheten.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline.

Josefine WendeliusRådgivare