Vad gäller för egendom som införskaffas under samboförhållandet?

Om man har ett antal möbler med sig in i sitt sambo förhållande och sen under samboförhållande bytar man ut möblerna mot andra liknande möbler..tex en soffa som man bytar ut till en annan eller ett köksbord som sen bytas ut. Vad gäller då för dom nya möblerna. Räknas dom som möblerna du tar in i förhållander eller räknas dom som möbler som e inskaffade under tiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finns i sambolagen.

I en bodelning mellan sambor ska samboegendom ingå. Med samboegendom menas sambornas gemensamma bohag om det har köpts in för gemensam användning (3 § sambolagen). Om samborna under förhållandet köper in nya möbler för att använda dessa gemensamt kommer dessa nya möbler då räknas till samboegendomen och ingå vid en eventuell bodelning. Möbler som samborna äger sedan innan förhållandet är däremot inte samboegendom.

Det finns dock viss egendom som inte räknas som samboegendom. Det är bland annat egendom som en sambo har fått som enskild egendom genom gåva, testamente eller arv. Sådan egendom ingår inte i samboegendomen. Det gör inte heller egendom som byts ut mot något en sambo fått genom gåva, testamente eller arv (4 § sambolagen). Exempelvis om en av samborna har fått en byrå som enskild egendom i arv av sin farmor är byrån inte samboegendom. Om sambon sedan byter ut den ärvda byrån mot en ny byrå så kommer den nya byrån inte heller vara samboegendom eftersom den ersätter egendom som är enskild.

Huvudregeln är dock att möbler som köps in under samboförhållandet för att användas gemensamt är samboegendom som ska delas upp mellan samborna vid en eventuell bodelning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare