Vad gäller för bodelning för sambor med en ombildad hyresrätt där hyresrätten skaffades innan samboskapet men omvandlades efter samboskapet?

Hej,

person 1 bor i en hyresrätt, träffar efter några år person 2 som flyttar in, efter ytterligare några år ska hyresrätten ombildas till bostadsrätt, båda tar då gemensamt lån till detta men person 2 säger att hen vid en ev separation inte kommer kräva några pengar från lägenheten (bara person 1 lägger in egna pengar i bostaden). ytterligare några år går och personerna vill separerar. Har person 2 rätt till pengar för lägenheten för nu motsäger sig hen det som muntligen sas vid ombildningen och vill nu bli utköpt ur bostaden av person 1.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga kan delas upp i två delar. Först om bostaden utgör samboegendom och sen om det kan ses som ett samboavtal att person 2 sa att denne inte skulle kräva pengar för bostaden i en framtida separation.

Är bostadsrätten samboegendom?

När det gäller bodelning enligt sambolagen (uppdelningen av egendom efter ett samboskap avslutas) så ska endast gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning tas med (3 § sambolag). Både hyresrätter och bostadsrätter kan utgöra sambos gemensamma bostad och alltså bli en del av bodelningen (5 § sambolag). Eftersom person 1 bodde i hyresrätten innan denne träffade person 2 så blir frågan om en ombildning från hyresrätt till bostadsrätt räknas som ett förvärvande eller om själva förvärvet skedde när person 1 flyttade in i hyresrätten.

Detta är en fråga som det tyvärr inte finns någon praxis från Högsta domstolen på vad det är som gäller i det specifika fallet, det tas inte heller upp i förarbetena till sambolagen. Man kan argumentera att eftersom den ena sambon förvärvade hyresrätten före samboförhållandet (alltså som i denna situation) så rör sig inte ombildningen om ett nytt förvärv och bostaden ska då inte anses vara samboegendom och alltså har person 2 inte någon rätt till ersättning för bostaden.

Å andra sidan så kan det även argumenteras att eftersom bostadsrätten inte fanns före samboförhållandet och syftet med köpet av bostadsrätten var att bostaden skulle användas gemensamt så ska den anses ha förvärvats för gemensam användning.

Det går som sagt inte att ge ett tydligt svar på vad som gäller i det här fallet eftersom det än så länge inte finns något vägledande rättsfall på hur man ska bedöma såna här situationer.

Finns det här ett samboavtal?

Om bostadsrätten skulle anses som förvärvad för gemensamt bruk ovan, kan då person 2:s uttalande om att inte vid en framtida separation kommer kräva någon ersättning för bostaden påverka något? Det går för sambor att gemensamt komma överens om vad de vill ska ingå i en eventuell bodelning, detta genom ett samboavtal (9 § sambolag). För att ett samboavtal ska vara giltigt så krävs att det är skriftligt och undertecknat (9 § andra stycket, sambolag). Jag tolkade det du skrev som löftet från person 2 endast var muntligt och därför påverkar det inte situationen i det här fallet.

Slutsats

När det gäller frågan om bostadsrätten överhuvudtaget ska räknas med i en bodelning var alltså en fråga som jag tyvärr inte kan ge ett säkert svar på eftersom inte den frågan tagits upp i domstol och det inte fanns förarbeten som tog upp den situationen.

Uttalandet om att person 2 inte i framtiden skulle kräva några pengar för bostadsrätten är alltså inte är bindande i det här fallet eftersom lagen ställer krav på att ett samboavtal ska vara skriftligt och undertecknat för att gälla.

Om båda samborna är överens om vad de tycker ska ingå och inte så kan de dela upp så som de kommer överens. Om det däremot inte går att nå en gemensam lösning så är min rekommendation att ta kontakt med ett juridiskt ombud just eftersom frågan inte verkar ha ett klart och tydligt svar.

Andreas GrundstedtRådgivare