Vad gäller för avslutande av provanställning?

Hej! Jag hade en provanställning från den 7 mars till den 7 september. Två veckor innan den 7 september så fick jag veta att jag fått tillsvidare kontrakt. Jag fick alltså jobbet och blev självklart jätteglad. Men nu, en vecka senare, alltså en vecka innan den 7 september så ändrar de sig och säger att jag inte får vara kvar och att jag ska sluta den 6 september. Får dom verkligen göra så? Så extremt taskigt och med så kort varsel. Är det okej att göra så här?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att gå igenom de relevanta reglerna som gäller för provanställning och tillsvidareanställning. I din fråga framgår inte vilken typ av arbete du utför och i vilken bransch det rör sig om. Reglerna kan nämligen variera beroende på om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal. I mitt svar kommer jag därför att utgå från reglerna i LAS, med reservation för att annat kan gälla enligt kollektivavtal.

Uppsägning vid tillsvidareanställning och provanställning

Du berättar att du fick veta att du fått ett tillsvidarekontrakt. Därför är det avgörande om detta kontrakt hade påbörjats vid tidpunkten för uppsägningen. Olika förutsättningar föreligger nämligen beroende på om du hade en tillsvidareanställning eller en provanställning när du fick veta att din arbetsgivare ändrat sig. Såväl skriftliga som muntliga anställningsavtal är giltiga. Det är dock alltid en fördel att ha ett skriftligt avtal för att kunna bevisa sin anställning vid en eventuell tvist.

I det fall du har fått en tillsvidareanställning krävs saklig grund för uppsägning. (7 § LAS.) Saklig grund ska föreligga både om uppsägningen beror på arbetsbrist eller på personliga skäl. Det är viktigt att din arbetsgivare i så fall angett orsaken till din uppsägning för att den ska vara giltig. Om uppsägningen beror på arbetsbrist gäller speciella turordningsregler för uppsägningen.  (22 § LAS)  Uppsägningstiden på minst en månad gäller. (11 § LAS

Alternativt ska det finnas grund för avsked. Då behöver inte uppsägningstiden iakttas. Det förutsätter dock att du grovt åsidosatt dina åtaganden gentemot arbetsgivaren.  (18 § LAS

Om du ännu inte har ett anställningsavtal om tillsvidareanställning, muntligt eller skriftligt, gäller reglerna för avslutande och avbrytande av provanställning. (6 § LAS) I det fallet är det lättare för arbetsgivaren att avsluta anställningen, då denne inte behöver ange skäl. Däremot behöver arbetsgivaren varsla om att avsluta eller avbryta anställningen minst två veckor innan den ska avslutas, vilket inte verkar ha skett i ditt fall. Det gäller oavsett om anställningen ska avbrytas i förtid eller om anställningen ska avslutas vid provanställningens slut och inte automatiskt övergå till en visstidsanställning. (31 § LAS.) Om arbetsgivaren inte följer reglerna för att avsluta provanställningen övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

Sammanfattning

Först är det bra att utreda vilken typ av anställning du hade när du blev uppsagd, genom att titta i ditt anställningsavtal om du har ett sådant skriftligt. Du kan vända dig till facket för att få ytterligare råd om vad du kan göra utifrån din situation. Oavsett vilken anställning du har verkar din arbetsgivare inte ha följt reglerna för varsling och uppsägning. Om du inte är med i facket kan du vända dig till den fackförening som är relevant för din bransch så kan du troligen få hjälp ändå.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare