Vad gäller för arbetstagare vid ömsesidigt längre avtalad uppsägningstid när denne vill frånträda sin anställning?

Hej,

Jag har jobbat 9 år på en arbetsplats utan kollektivavtal, vi har ett medarbetaravtal där det står att uppsägning skall ske skriftligt samt att uppsägningstiden är ömsesidig enligt LAS.

Min tolkning är att den är 1 månad ömsesidigt, vilket står i LAS, däremot har man som arbetstagare rätt till längre i sin uppsägning beroende på den tid man har arbetat.

De säger att jag har 5 månader då de anser att ömsesidigt betyder att de har samma rätt som mig och kräva att jag är kvar.

Jag har tänkt stanna kvar för att hjälpa till 2-3 månader pga att jag har haft en viktig roll på företaget. Är det orimligt då att jag lämnar in en skriftlig uppsägning och skriver slutdatum idag + 2 månader framåt och står på mig trots att de nämner att gå till arbetsrätten med det?

Om det skulle gå till domstol, hur vet man om man har rätt till rättsskydd/ersättning? Har ej detta via hemförsäkringen.

Mvh Arbetare som vill göra bra ifrån sig men ändå inte förlora det nya jobbet pga uppsägningstiden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

Jag tolkar din fråga enligt följande: Du har under nio års tid varit verksam på en arbetsplats som inte omfattas av något kollektivavtal. Enligt gällande anställningsavtal föreligger en ömsesidig uppsägningstid mellan dig och din arbetsgivare och i det ifrågavarande avtalet hänvisas till de uppsägningstider som framgår av lagen om anställningsskydd (LAS). Du önskar vidare frånträda din nuvarande anställning relativt skyndsamt och undrar nu vad som egentligen gäller i den uppkomna situationen och i synnerhet beträffande uppsägningstidens längd.

Det korta svaret på din fråga lyder: Du är skyldig att kvarbliva i din nuvarande anställning under hela den avtalade uppsägningstiden (som refererar till regleringen i LAS) om fem månader. Notis: Att kollektivavtal saknas påverkar inte din skyldighet att hedra dina åtaganden gentemot din arbetsgivare så länge dessa inte står i strid med lagstiftningen på arbetsrättens område.

Allmänt

LAS är i mångt och mycket en skyddslagstiftning till arbetstagarens fördel. Det innebär bland annat att ett anställningsavtal som innehåller en klausul som ger ett sämre skydd än den minimi-standard som följer av lagtexten blir ogiltigt i den delen (2 § 2 st. LAS). Ett avtal träffat mellan en arbetsgivare och en arbetstagare gäller således i den mån avtalsinnehållet inte står i strid med lag eller ett eventuellt kollektivavtal.

Enligt 11 § LAS råder det en ömsesidig uppsägningstid om minst en (1) månad. Den gäller alltså både arbetsgivare och arbetstagare. Som arbetstagare har man däremot rätt (men egentligen ingen skyldighet) till längre uppsägningstid beroende på längden på den uppnådda anställningstiden. Så långt har du rätt. Men, vänligen se nedan.

Uppsägningstiden, vad är det som gäller?

I avsaknad av tillämpligt kollektivavtal blir lagstiftningen styrande för bedömningen av den uppkomna situationen. Den skiljer sig dock något från vad som normalt sett brukar utgöra ett problem. Här gäller istället ett önskemål ifrån din sida om att få frånträda anställningen så fort som möjligt. Uppsägningstid är att betrakta som en rättighet till förmån för dig som arbetstagare. Du har vid tidpunkten för starten på din anställning valt att träffa ett avtal med din nuvarande arbetsgivare om att en längre uppsägningstid än en (1) månad ska gälla ifall du själv vill upplösa anställningsförhållandet. Och en sådan utvidgad rättighet blir nu givetvis ett problem mot bakgrund av det nya uppdraget som väntar dig.

LAS reglerar dock inte den här situationen och eftersom inget kollektivavtal finns att tillgå får lösningen istället sökas i lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, även kallad avtalslagen (AvtL). Avtalslagen är ålderdomlig och lagtexten upplevs ofta av många som ganska svårbegriplig. Jag ska därför hjälpa dig. Följande kan utläsas av avtalslagen och översättas till ett någorlunda modernt språkbruk:

Bundenhet för parterna (du och din arbetsgivare) inom den så kallade allmänna avtalsrätten (vilken alltså får bli styrande i ditt fall) uppstår när anbud (det ursprungliga avtalsförslaget ifrån din arbetsgivare) och accept (ditt svar när du tackade ja till den anställning som du i dagsläget har) överensstämmer, är bekräftad av båda parter (1 § AvtL). Det innebär med andra ord att du får anses ha tackat ja till den ömsesidiga uppsägningstid som gäller enligt ditt nuvarande anställningsavtal.

Rättsskydd via hemförsäkringen

Viss ersättning för kostnader hänförliga till ett tvistemål är något som beviljas av försäkringsbolag om den aktuella hemförsäkringen omfattar den här typen av ärenden. Ofta måste du också som regel ha haft försäkringen under en sammanhängande period om minst två år. Du skriver dock att du inte omfattas av något rättsskydd varför du vid en eventuell förlust i en domstolsprocess kommer att bli tvungen att svara för alla i målet uppkomna rättegångskostnader.

Sammanfattning

Objektivt sett utgör längre avtalade uppsägningstider en fördel för dig som arbetstagare. I ditt fall har jag dock full förståelse för att det nyss sagda istället kan upplevas som ett problem nu när du vill avsluta din anställning så fort som möjligt. Men min bedömning är ändå att detta inte inskränker dina rättigheter som arbetstagare varför 2 § LAS inte kan göras gällande här.

Mitt förslag är att du pratar med din chef igen och förklarar hur det ligger till. För det går alltid att avtala om annat, alltså att separat komma överens om en tidigarelagd sista arbetstag. Trots ditt avtal. Men ditt tänkta agerande, genom att stå på dig utan att först samtala på nytt, tror jag att du ska avstå ifrån eftersom du själv skriver att din arbetsgivare verkar vara relativt processbenägen.

Jag hoppas innerligt att du har fått ett någorlunda matnyttigt svar. Jag får även passa på att önska gott nytt år!

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare