Vad gäller delgivning vid inbördes testamente?

Vid inbördes testamente, skall testamentet delges igen efter den andras död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inbördes testamente

Inbördes testamente går ut på att två eller flera personer upprättar ett gemensamt testamente innebärande att man ger varandra en ömsesidig arvsrätt till varandras egendom. Man får på så vis så kallad fri förfoganderätt över egendomen innebärande att den efterlevande får spendera egendomen på önskat sätt men får inte testamentera bort arvet eller ge bort en alltför stor del av detta som gåva.

Delgivande av testamente

Testamente delges arvingarna genom att en kopia av testamentet överlämnas, då testamentet redan godkänts av arvingarna krävs ingen delgivning, se 14 kap. 4 § ärvdabalken. Arvingarna har sedan 6 månader på sig att väcka en eventuell klandertalan om de inte väljer att godkänna testamentet. Sker ingen klandertalan inom 6 månader så blir testamentet giltigt, se 14 kap. 5 § ärvdabalken. Tiden börjar löpa då man fått ett delgivningsbevis. För att testamentet ska vinna laga kraft, alltså bli giltigt, ska det delges alla som skulle ärvt den avlidne om testamentet inte funnits.

Sammanfattningsvis

Har det inbördes testamentet redan godkänts av samtliga arvingar så behöver inte samma testamente återigen delgivas. Har dock någon ändring av testamentet skett eller en eventuell ny arvinge framkommit så krävs en delgivningsprocess så alla potentiella arvingar kan godkänna / få möjlighet att klandra testamentet.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare