Vad gäller då min blivande sambo är minderårig och inte bidrar till hushållet?

Hej.

Jag har precis köpt en lägenhet (Bostadsrätt). Har precis flyttat in. Jag har en pojkvän som har flyttat in med mig men som inte är skriven på lägenheten, han är skriven hos sin pappa i en annan stad men han bor här mestadels av tiden och har mycket av sina saker här. Han pendlar hem då och då till pappan. Pojkvännen är 17 år gammal och jag är 21 år. Det är jag som har köpt lägenheten, jag står på lägenheten och är skriven på den, jag är även den som betalar för hyra, el, internet, mat och allt sånt, pojkvännen står inte för nåt. Jag har tänkt att han ska få skriva sin adress i min lägenhet om några månader.

Så vad är det som gäller ?

- Har han rätt till hälften av lägenheten?

- Har han rätt till lägenheten trots att han är 17 år? Får han skriva avtal?

Hoppas ni kan svara på den här frågan, även om man litar 100% på sin partner så har vi varit tillsammans i två år. Vad gör man ifall han vill lämna mig? Har han då rätt till hälften av lägenheten trots att han inte har betalat insatsen, hyra eller något i hemmet men att han bara bor där?

Jag borde väl kunna skriva hans adress på mig om 3-4 månader och så länge jag kan bevisa att han inte betalar hyra eller hjälper till med ekonomin? Han studerar inte och har inga tankar på att börja jobba än..

Jag har slitit i flera år för att kunna köpa en lägenhet och det vore surt ifall man ska dela med sig av det ifall han skulle lämna mig om 1 år..

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som gäller för sambor hittar du i sambolagen (SamboL). Reglerna i sambolagen blir dock endast tillämpliga förutsatt att ni uppfyller kraven för att räknas som sambor enligt lagen.

Vem räknas som sambor enligt sambolagen?

För att du och din pojkvän ska räknas som sambor enligt sambolagen krävs det att ni stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. (1 § SamboL)

Med uttrycket "stadigvarande bor tillsammans" menas en inte alltför kortvarig förbindelse. Ni måste alltså bo tillsammans och ha för avsikt att bo tillsammans under en längre tid. En tillfällig förbindelse kan alltså inte utgöra ett samboförhållande.

Med gemensamt hushåll avses att du och din pojkvän samarbetar med de vardagliga sysslorna och att ni har gemensam ekonomi, eller i vart fall ett sådant ekonomiskt samarbete att man kan tala om "hushållsgemenskap". Alltså att ni delar på gemensamma utgifter för mat och boende osv.

Om sambolagen överhuvudtaget blir tillämplig beror alltså på om du och din pojkvän uppfyller kraven för att räknas som sambor enligt lagen. I din fråga skriver du att du betalar för alla utgifter så som el, hyra mat mm. Om din pojkvän inte kommer bidra till ert gemensamma hushåll så att ni samarbetar när det kommer till de dagliga sysslorna och utgifterna kommer ni inte att räknas som sambor enligt lagen.

Om ni inte räknas som sambor enligt sambolagen kommer din pojkvän inte få några rättigheter alls när det kommer till er egendom. Han kommer i detta fallet alltså inte ha någon rätt att ta del av någon samboegendom, eftersom det inte finns någon.

Om ni däremot uppfyller kraven för att räknas som sambor så blir sambolagens regler tillämpliga.

Förutsatt att ni räknas som sambor har din pojkvän bara rätt att få samboegendom

Om du eller din pojkvän skulle begära bodelning vid en eventuell separation ska enligt sambolagen er samboegendom delas upp mellan er. (8 § SamboL). Samboegendom är er gemensamma lägenhet och bohag, t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL) All samboegendom ska delas lika mellan er vid en bodelning. (14 § SamboL)

Kravet för att lägenheten och egendomen i lägenheten ska räknas som samboegendom är alltså att det ska ha förvärvats för gemensam användning. Du skriver i din fråga att du precis har köpt lägenheten och att din pojkvän har flyttat in med dig, men att han inte är skriven där och att han fortfarande pendlar hem till sin pappa emellanåt. Jag kan inte utläsa bara genom informationen i frågan om du faktiskt köpte lägenheten med tanken att du och din pojkvän skulle bo där tillsammans eller om du köpte lägenheten för din egen användning.

Om du ägt sakerna du har i bostadsrätten sedan tidigare och alltså inte köpt detta för er gemensamma användning så är det inte samboegendom och din pojkvän har ingen rätt att få hälften av det vid en eventuell separation.

Huvudfrågan när det kommer till bostadsrätten och sakerna i den är alltså huruvida du köpte detta för din och din pojkväns gemensamma användning eller inte. Gjorde du inte det så kan han inte få någon rätt till något av det vid en separation.

Samboavtal kan skrivas fast din pojkvän är 17 år

Du och din pojkvän kan välja att skriva ett samboavtal innan han flyttar in. I samboavtalet kan ni skriva att han inte ska få någon rätt till varken din lägenhet eller bohaget i lägenheten eftersom att du har betalat för allting. Då gäller samboavtalet före bodelningsreglerna i sambolagen och du och din pojkvän kan alltså känna er säkra på vad som gäller vid en eventuell separation.

I sambolagen anges ingen åldersgräns för vilka par som kan klassas som sambor i lagens mening. Att lagen kan tillämpas på personer under 18 år följer dock av 9 § 2 stycket där det står att ett samboavtal ska undertecknas av båda samborna och att detta även gäller om någon av dem är underårig. Av lagförarbeten framgår även att sambolagen kan tillämpas på sambor där en eller båda samborna är mellan 15–18 år, under förutsättning att samlevnaden uppfyller övriga rekvisit för att ett samboförhållande ska föreligga. Din pojkvän har alltså rätt att skriva ett samboavtal även fast han är 17 år.

Sammanfattning

Vad som gäller beror på om du och din pojkvän överhuvudtaget kommer att räknas som samor enligt sambolagen. Om ni inte gör det har din pojkvän ingen rätt att ta del av din egendom vid en bodelning.

Om ni räknas som sambor blir reglerna kring bodelning i sambolagen tillämpliga, vilket ger din pojkvän rätt till 50 % av er samboegendom. Vad som räknas som samboegendom beror på om du köpte lägenheten och sakerna för din och din pojkväns gemensamma användning. Om du inte gjorde det är det din enskilda egendom och han har ingen rätt att ta del av detta vid en separation.

Ni kan även välja att skriva ett samboavtal som gäller framför reglerna om bodelning i sambolagen och alltså välja bort reglerna kring bodelning i sambolagen. Då får ni själva välja precis hur ni vill att er egendom ska fördelas vid en separation.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare