Vad gäller då make vägrar att skilja sig, upprätta bodelning och köper en fastighet

Hej!

Jag är mitt uppe i en skilsmässa där min man inte vill skiljas utan vill fortfarande vara gift men att vi flyttar isär och har separata boenden. Han vill inte diskutera bodelning utan vill att vi behåller huset och köper en ytterligare bostad där han bor. Om det händer ska jag skriva under kontrakt eller tänka på något. Han menar att han köper det för egna pengar som han har på sitt konto. Men så länge vi är gifta så är ju hans och mina pengar våra. Vi har inget äktenskapsförord. Vad ska jag tänka på, i dagsläget har jag ingen insyn i hans pengar och aktier och han vill att det förblir så utan diskussioner. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Skilsmässa:

Som makar har man rätt att begära äktenskapsskillnad. Är båda parter överens om detta upplöser man äktenskapet genom att ansöka om detta hos tingsrätten. Skulle parterna önska en betänketid eller om någon av parterna är vårdnadshavare och bor med barn under 16 år ska en betänketid föreligga. Detta följer av 5 kap. 1 § äktenskapsbalken.

I det fall en part motsätter sig skilsmässa kan man fortfarande upplösa äktenskapet, även i detta fall uppstår en betänketid. Detta enligt 5 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Betänketiden börjar löpa från dess att parterna tillsammans ansöker om äktenskapsskillnad eller från dess att ansökan om äktenskapsskillnad från ena parten kommer den andra till kännedom. Betänketiden pågår i 6 månader. Därefter måste man som part på nytt framställa sitt önskemål om äktenskapsskillnad. Detta måste man göra inom 1 år från dess att man först ansökte. Se 5 kap. 3 § äktenskapsbalken.

Detta innebär att du kan skilja dig från din man vare sig han vill eller inte genom att ansöka, avvakta 6 månader och sedan fastställa att det är vad du vill.

Vid skilsmässa ska bodelning upprättas enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. Om makarna inte kommer överens kan den ena maken hos tingsrätten ansöka om en bodelningsförrättare som då sköter bodelningen åt en. Detta enligt 17 kap. 1 § äktenskapsbalken.

Köp av fastighet:

När en make köper en fastighet krävs samtycke från den andre maken eller makan i det fall fastigheten är en gemensam bostad, se 7 kap. 5 § äktenskapsbalken. En fastighet är en gemensam bostad i det fall den huvudsakligen används som ett gemensamt hem. Detta följer av 7 kap. 4 § äktenskapsbalken. Då din make vill köpa fastigheten som egen bostad och inte som ett gemensamt hem behöver du inte skriva på kontraktet.

Precis som du säger är all egendom som makar äger gemensam och vid äktenskapsskillnad eller dödsfall delas egendomen lika makarna mellan oavsett vem som betalt för egendomen. Detta gäller inte i de fall egendomen är att anse som enskild. Detta följer av 7 kap. 1 § äktenskapsbalken.

Enskild egendom är enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken:

1. Den egendom som genom äktenskapsförord är bestämd att vara enskild.

2. Den egendom som maken fått i gåva med kravet att gåvan ska vara enskild.

3. Den egendom som maken fått genom testamente med kravet att den ska vara enskild.

4. Den egendom som maken har ärvt och som genom testamente från arvlåtaren ska vara enskild.

5. Den egendom som maken fått genom förmånstagarförordnande, så som livsförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande som tecknats av annan än den andre maken och med villkoret att den ska vara enskild.

6. Sådan egendom som bytts ut mot/ köpts med den egendom maken fått genom punkterna ovan.

Köps fastigheten in och ingen av de ovan nämnda punkterna uppfylls och fastigheten blir enskild är den att anse som giftorättsgods och gemensam egendom.

Sammanfattning:

Du kan skilja dig från din make även fast han inte vill detta och vid äktenskapsskillnad måste en bodelning genomföras. Du kan ansöka om en bodelningsförrättare om du och din make inte kommer överens. Köper din man en ny fastighet, behöver du inte skriva på avtalet men du kommer vid äktenskapsskillnad ändå få ta del av hälften av denna i det fall den inte blir enskild egendom.

Hoppas att detta svar hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare