FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/01/2019

Vad för straff skulle jag kunna få för att ha påträffats med 70 g hasch och tidigare fått straffvarning för ringa narkotikabrott?

-17 år

-påträffades med 70g hasch i lägenheten

-ingen inkomst, hoppat av gymnasiet

tidigare brott: ringa narkotikabrott som ledde till straffvarning (16år)

Vad för straff skulle jag kunna få nu? Vad skulle dagsboten kunna ligga på ungefär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är alltså vad du kan få för straff för att ha påträffats med hasch i din lägenhet. Regler om narkotikabrott och straff finns i Narkotikastrafflagen (NSL) och Brottsbalken (BrB). Till att börja med vill jag säga att jag inte kan avgöra precis vilket straff domstolen kommer att döma dig till. Domstolen beslutar alltid om straff från fall till fall samt tar hänsyn till just dig och din situation med det brott du begått. Nedan förklarar jag dock vad som är troligt utifrån min bedömning.

Din straffvarning kan tas tillbaka och du kan få ett nytt straff för båda narkotikabrotten
Att du har påträffats med 70 g hasch kommer troligtvis bedömas av domstolen som narkotikabrott av normalgraden (NSL 1 §). Alltså en allvarligare grad än det ringa narkotikabrott du tidigare begått. Straffet för narkotikabrott är enligt lagen fängelse mellan två veckor och tre år. Utgångspunkten är att du ska få ett straff inom denna skala men domstolen får även ge dig ett lägre straff eftersom du endast är 17 år (BrB 29 kap. 7 §).

Med tanke på att du tidigare fått en straffvarning men nu har begått ett nytt brott finns en risk att straffvarningen tas tillbaka. Domstolen kan då besluta att döma dig till ett gemensamt straff för både det tidigare ringa narkotikabrottet och narkotikabrottet du nu begått. Straffet kan logiskt sett därför bli strängare om det handlar om att du ska dömas för två brott och inte bara ett.

Fängelse är inte ett troligt straff utan du döms antagligen dagsböter
Enligt min bedömning är det inte troligt att du får ett fängelsestraff eftersom du är så ung. Det borde snarare handla om dagsböter, men hur höga dessa böter skulle bli kan jag tyvärr inte avgöra utan det blir en fråga att bedöma för domstolen. Antal dagsböter kan bli mellan 30 och 150 dagar. Med tanke på att narkotikabrott av normalgraden vanligtvis ska straffas med fängelse finns det en risk att det blir höga böter. Beloppet blir troligtvis endast 50 kronor per dag eftersom du inte har någon inkomst (BrB 25 kap. 2 §). Totalt borde det alltså handla om allt från 150 till 7 500 kronor.

Ungdomstjänst
Skulle det bli höga böter kan domstolen välja att straffa dig med ungdomstjänst för att så att säga betala av din skuld (BrB 32 kap. 2 §). Detta innebär att du får jobba gratis på någon arbetsplats mellan totalt 20 till 150 timmar. Du får även delta i samtal om kriminalitet för att du inte ska fortsätta begå brott.

Ungdomsvård
Ett annat alternativ är att domstolen dömer dig till ungdomsvård eftersom du har begått narkotikabrott och kanske kan behöva hjälp (BrB 32 kap. 1 §). Då lägger socialtjänsten i din kommun upp en plan för dig utifrån vad du behöver för att leva ett liv utan brott och droger. Du kan t.ex. få lämna urinprover och delta i samtal om kriminalitet och droger. Du kan också få ungdomsvård tillsammans med böter.

Sammanfattning
- Det är troligt att du straffas med dagsböter, alternativt ungdomstjänst eller ungdomsvård.
- Vad dagsboten skulle bli är svårt att avgöra men någonstans från 150 till 7 500 kronor och enligt min bedömning troligtvis närmare det högre beloppet.

Oavsett vad domstolen dömer dig till för straff rekommenderar jag att du följer de krav detta ställer på dig. Som du förstår innebär t.ex. nya brott att du kan få ännu högre straff om domstolen inser att du kommer fortsätta begå brott. När det gäller ungdomstjänst och ungdomsvård kommer det t.ex. förväntas att du dyker upp i tid till arbetspass och möten samt följer den plan som läggs upp för dig genom att delta aktivt och arbeta mot mål att t.ex. bli drogfri.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare