Vad för straff kan man förvänta sig för en stöld av 3000 kr?

Hallå Nu är det så att jag har blivit påkommen på att ha tagit pengar på ca 3000 kr från mitt jobb. Jag är 19 år och har aldrig utfört ett brott tidigare. Anledningen till stölden är att jag hade pengar problem som jag inte kunde vända mig till föräldrarna för. Jag och min chef har pratat om det och det ledde till polisanmälan. Nu undrar jag om vad som kommer hända och om det kommer bli fängelse eller någon annan straff. Som jag sa tidigare så har jag aldrig utfört ett brott tidigare. Och om jag ska vara ärlig så har jag panik.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte kan spekulera exakt i hur en bedömning kommer göras i ditt specifika fall så kommer jag istället gå igenom ungefärliga måtstockar och bedömningar som kan göras i  liknande fall.

Vad för straff kan man förvänta sig för en stöld av 3000 kr?

Vid en stöld av ca 3000 kronor överstiger det värdet för vad som klassas för ringa stöld och det klassas således som en stöld av normalgraden (Brottsbalken 8 kap 1 §). För en stöld av normalgraden så är straffskalan fängelse i upp till två år.

Däremot kan rätten välja att döma till en påföljd som inte är frihetsberövande. I denna bedömningen brukar värdet av stölden beräknas in samt om du begått brottslighet av liknande karaktär innan (Brottsbalken 30 kap 4 § första stycket). Skulle rätten välja att döma ut en icke frihetsberövande påföljd skulle t.ex rätten kunna välja att döma till villkorlig dom i kombination med böter som lindrigare straff än fängelse ifall villkorlig dom skulle vara för lite (Brottsbalken 30 kap 8 §).

Jag hoppas du fått svar eller vägledning!

Elias BergmanRådgivare