FrågaEKONOMIÖvrigt20/02/2022

Vad för sorts ekonomisk stöd har en 17-åring rätt till?

Jag ska flytta hemifrån vid 17 års åldern nästan 18. Vad ska jag tänka på och vad för sorts ekonomisk stöd har jag rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De ekonomiska stöd som du kan ha rätt till är bland annat:

1. Bidrag för gymnasiestudier i Sverige

Detta bidrag är på 1250 kr i månader och du har rätt till detta fr.o.m. du fyllt 16 år. Som längst kan du få studiebidraget t.o.m. första halvåret det år som du fyller 20 år. Du kan läsa mer här.

Därefter, kan du ansöka om studiemedel, vilket är bidrag och lån. Du kan läsa mer om studiemedel här.

2. Bostadsbidrag

Detta kan du ha rätt till eftersom du är under 29 år gammal och om du har låga inkomster. Det kan gälla oavsett om du arbetar eller studerar. Läs mer här hos försäkringskassan.

Om du behöver hjälp med att söka jobb eller hjälp att få praktik eller studievägledning rekommenderar jag dig att kontakta arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen har ett program som heter "jobbgarantin för ungdomar" där syftet är att du så snabbt som möjligt ska hitta jobb eller påbörja studier. Detta kan vara relevant för dig beroende på din levnadssituation, om du t.ex. är arbetslös och inte studerar. Här kan du läsa mer.

3. Ekonomiskt bistånd

Du kan söka ekonomiskt bistånd i din kommun, om du har problem att försörja dig själv eller din familj. Det kan handla om stöd till t.ex. livsmedel, kläder och hälsa och hygien. För att veta om detta kan vara aktuellt för dig så rekommenderar jag dig att kontakta socialtjänsten i din kommun.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan du ha rätt till bidrag för gymnasiestudier, bostadsbidrag och ekonomiskt bistånd. Förslagen jag har gett är inte uttömmande och det kan vara så att det finns fler aktuella bidrag du kan söka, men dessa är tre förslag.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare